9 ایده ناب برای چینش اتاق خواب

9 ایده ناب برای چینش اتاق خواب

شما در اتاق خواب قطعا استراحت می‌کنید. پس دکوراسیون و چینش آن بسیار مهم است. در واقع هرچه در چینش اتاق دقت بیشتری به کار گرفته شود، آرامش و انرژی مثبت بیشتری عاید روح و روان افراد شده و این آرامش در زندگی‌ روزمره آنها هم جاری خواهد شد چرا که کیفیت خواب و استراحت به دور از استرس با راندمان شغلی و روابط اجتماعی عالی افراد رابطه مستقیم دارد. بنابراین همراه ما باشید با ایده‌هایی ناب برای چینش اتاق خواب!

9 ایده جذاب برای چینش اتاق خواب

● استفاده از آیینه یا هر سطح شفافی

نصب آینه بالای تاج تخت روی دیوار یا استفاده از کمدهای آینه دار در اتاق‌ خواب برای کنترل نور و همچنین جذابیت بصری محیط واقعا جذاب است.

● استفاده از فضای بالای تخت‌خواب

می‌توانید یک پرده سبک و نازک را به حالت تزیینی از دیوار بالای تخت خواب آویزان کنید تا متوجه یک تغییر چشمگیر در دکوراسیون اتاق‌ شوید. می‌توانید از انواع لوازم تزیینی مانند مکرومه‌های بافت در دیوار پشت تخت خواب استفاده کنید. حتی امکان نصب شلف روی دیوار بالای تخت و قرار دادن کتاب و وسایل اضافی هم وجود دارد اما باید محکم نصب شود تا در صورت وقوع زلزله آسیبی به کسی وارد نشود. حتی ایده نصب ریسه‌های نوری در دیوار پشت تخت و فضای بالای تخت هم جالب به نظر می‌رسد.

استفاده از فضای بالای تخت

● استفاده بهینه از فضاهای پرت

فضاهای پرت اتاق می‌توانند تبدیل به بهترین قسمت اتاق خواب شوند. ایجاد یک گالری کوچک در اتاق خواب، قرار دادن تخت خواب در گوشه دیوار و گذاشتن کتابخانه و شلف‌ها در فضاهای پرت برای جمع کردن کتاب و اسباب اضافی برای بهینه‌سازی فضا عالی است.

استفاده از فضای پرت اتاق خواب

● خرید میزهای چند کاربرده

میزهایی که بتوانند هم میز کار باشند، هم محلی برای قرار دادن کتاب و لپ‌تاپ و هم دارای انواع کشو و کمد برای جمع و جور کردن وسایل اضافی داشته باشند برای اتاق‌ خواب با فضای محدود بهترین انتخاب ممکن هستند. د‌ر هنگامی که پشت این میزها نشسته‌‌اید می‌توانید به کارهای شخصی برسید، کتاب بخوانید و فیلم تماشا کنید و همزمان یک وعده غذایی میل کنید.

استفاده از میز چندکاره در اتاق

● استفاده از شلف به جای پاتختی

عموما پاتختی‌ها جاگیر و کم استفاده هستند مخصوصا اگر در مسیر باز شدن درب اتاق یا درب کمد قرار داشته باشند جابجایی آن برای بازکردن درب‌ها زمان بر خواهد بود. در این مواقع می‌توانید از انواع شلف‌های تاشو استفاده کنید که خیلی راحت جمع شده و مسیر را باز می‌کنند یا از دیگر شلف‌های جمع و جور دیواری برای وسایلی مانند آباژور و چراغ مطالعه تخت استفاده کنید.

شلف کنار تخت بجای پاتختی

● انتخاب رنگ‌های شاد

ترکیب رنگ‌های پاستیلی و شاد مانند صورتی،‌ لیمویی، یاسی و آبی در اتاق خواب با رنگ‌های سفید و طوسی می‌تواند فضایی پر انرژی، آرام و مثبت را در فضا جاری سازد و بسیار روی روحیه افراد تاثیر خوبی خواهد داشت.

استفاده از رنگ شاد برای اتاق خواب

● استفاده از صندلی‌های راحتی

استفاده از صندلی راحتی‌ یا مبل شنی و انواع صندل‌های راک برای اتاق خواب می‌تواند ایده خوبی جهت راحتی مطالعه و تفکر باشند. این صندلی برای گوشه دنج اتاق‌ خواب بسیار جذاب است و فضای اتاق را هم شلوغ نمی‌کند. البته پیشنهاد اطراف آن را با وسایل تزیینی فراوان و غیرضروری پر نکنید.

صندلی های راحتی برای اتاق خواب

● به‌کارگیری قانون 60-30-10

این قانون در واقع راز زیبایی دکوراسیون است و اجرای آن ضروری نیست اما رعایت آن می‌تواند فضای جذابی را در اتاق خواب ایجاد کند. در این قانون لازم است 60 درصد دکور و وسایل اصلی اتاق یک رنگ باشد. این 60 درصد شامل دیوار، فرش‌ها و وسایل بزرگ مانند میز و تخت است و 30 درصد دیگر با یک رنگ ثانویه دکور می‌شوند. مانند پرده و روتختی ست و ده درصد باقیمانده هم باید به عناصر باقی‌مانده با یک رنگ دیگر اتاق اختصاص داده شود.

استفاده از قانون 60-30-10

● استفاده از ساعت دیواری و تابلوهای دکوراتیو

ساعت دیواری هم یک وسیله کاربردی و جذاب است و هم می‌تواند به عنوان یک عامل زیبا در دکوراسیون اتاق نقش موثری ایفا کند. ساعت‌ دیواری هماهنگ با سبک دکوراسیون اتاق باعث نظم و ایجاد هماهنگی خاصی در اتاق می‌شود و در کنار آن بهره‌گیری از تابلوهای دکوراتیو نمای جذابی به دیوار اصلی اتاق خواب می‌دهد. البته نباید در این امر زیاده‌روی کرد.

ساعت و تابلو دیواری در اتاق خواب

 

اصول چینش اتاق خواب

● رعایت اصل سادگی

آشفتگی در اتاق خواب چیزی جز درگیری ذهنی و انرژی منفی در پی ندارد. بهترین کار برای داشتن یک اتاق شیک و در عین حال ساده استفاده از وسایلی است که عمیقاً به آنها نیاز دارید و در نهایت چند عنصر ساده دکوراتیو برای جذابیت بصری اتاق که می‌توان آنها را در جای مناسب قرار دارد‌. مثلاً دریم کچر یا آویزهای مکرومه برای دیوار اتاق خواب واقعا ایده جذابی است.

● تناسب ابعاد وسایل با اتاق خواب

در سبک دکوراسیون مدرن همه چیز قبل از زیبایی بر پایه راحتی افراد طراحی می‌شود. بنابراین اصولی این است بین تخت و دیوار های اطراف آن یک متر فاصله و جای خالی باشد. همچنین فاصله تخت با عناصر کوچکتر مانند دراور هم بهتر است نیم متر باشد.

تناسب وسایل با ابعاد اتاق خواب

● انتخاب نقطه کانونی در چیدمان اتاق

معمولا تخت به عنوان نقطه کانونی اتاق خواب انتخاب می‌شود. در واقع نقطه کانونی، قسمتی است که بیشترین توجه را به خود جلب می‌کند و فضا را دلنشین تر جلوه می‌دهد. تخت خواب یا در اتاق های کوچک پنجره و پرده می‌توانند نوعی نقطه کانونی مناسب باشند.

نقطه کانونی اتاق خواب

● نورپردازی در اتاق خواب

رعایت لایه‌های مختلف نورپردازی در اتاق خواب بسیار مهم است. مثلاً وجود نور طبیعی محیط و استفاده از پرده مناسب جهت کنترل نور، نور تأکیدی و نور کاری یا وظیفه‌ای از لایه‌های مهم از نورپردازی در اتاق است. نور وظیفه‌ای مانند انواع آباژور، چراغ‌ خواب و چراغ مطالعه است که به آن تاکید کمتری می‌شود در حالی که بسیار مهم و کاربردی است.

نورپردازی اتاق خواب

● فضایی برای تعویض لباس

خیلی کاربردی است که یک اتاق متوسط با استفاده از جالباسی و آویزان کرده پارچه‌ای تک رنگ از چوب پرده، یک اتاق‌ پرو کوچک و اختصاصی برای تعویض راحت لباس درست کرد.

کلوزت روم

● ایجاد فضای خصوصی‌ در اتاق

یک صندلی راحت با ابعاد متناسب، شمع، میز کوچک و کتاب‌های مورد علاقه، چنین کوسن نرم می‌توانند فضای خصوصی و دنجی را برای شما در اتاق خواب‌تان تشکیل دهد.

● استفاده بهینه از فضای اتاق

اگر در اتاق خود با کمبود فضا روبرو هستید استفاده از وسایل با ابعاد مناسب و چیدمان آنها در گوشه‌های اتاق می‌تواند فضا را بهینه سازد. بهتر است وسایل کم‌جا و تا حد اسباب ضروری را خریداری کنید.

استفاده بهینه از فضای اتاق

● به کارگیری اصولی برای بزرگ‌تر دیده شدن اتاق خواب

استفاده از رنگ‌های روشن در درب پ دیوار باعث انعکاس نورهای طبیعی و مصنوعی شده و فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. پرده‌های سبک و روشن نقش خوبی در جلوه بیشتر و بزرگ‌تر دیده شدن اتاق دارند. ضمنا اگر پرده را سرتاسری و بلند از سقف تا زمین بگیرید در بلندتر دیده شدن سقف نقش موثری ایفا می‌کنند. کمد دیواری جادار و همچنین قرار دادن تخت خواب در کنج دیوار می‌تواند اتاق را بزرگ‌تر و جادار نشان دهد.

بزرگتر نشان داده شدن اتاق خواب

کلام آخر

اگر اهل رعایت اصول فنگ شوی در چینش اتاق‌ خواب باشید بد نیست نکات کوتاهی که در ادامه می‌گوییم را در سبک چیدمان‌ اتاق خواب رعایت کنید. مثلا در اتاق خواب حدالامکان از گوشی و لپ‌تاپ و لوازم الکترونیکی استفاده نکنید. زیر تختخواب را خلوت کنید تا باعث آشفتگی و کاهش انرژی نشود و از یک گلدان کوچک گل طبیعی در دکوراسیون اتاق بهره بگیرید. البته گل نباید بیش از حد در اتاق باشد و آینه هم بهتر است روبروی تخت قرار نگرفته باشد. یعنی وقتی روی تخت دراز کشیده‌اید خود را در آینه مشاهده نکنید.

در نهایت همه‌چیز بستگی به سلیقه زیبای شما دارد. قبل از شروع بازسازی و خرید اسباب و لوازم مورد نیاز جهت دکور کردن اتاق خواب حتما نیازهای خود را بررسی‌ کرده و یک نمای کلی از چیدمان را روی کاغذ یا در ذهن خود طراحی کنید. سپس به سراغ بررسی عوامل و اصولی که باعث ناب شدن چیدمان می‌شوند رفته و پس از برآورد هزینه کار اتاق را شروع کنید. می‌توانید از مشاورین سایت جهت خرید لوازم خانه و وسایل دکوری مناسب اتاق مشورت گرفته و نکات لازم را بپرسید. در نهایت هرچیزی که نیاز دارید را به راحتی ثبت‌ سفارش کرده و در موعد مقرر تحویل بگیرید.

نظر خود را بنویسید

whatsapp