چگونگی تشخیص ظروف چدنی اصل از تقلبی

تشخیص تابه چدن اصل

از ترکیب آهن، سیلیسیم و کربن یک آلیاژی به نام فلز چدن به وجود می آید که کاربردهای متفاوتی دارد. چدن انواع مختلفی دارد که در حال حاضر در بازار موجود است. چدن ضد فرسایش، مقاوم به خوردگی و حرارت برای ساخت قابلمه ها و ظروف آشپزی استفاده می شود.

ظرف هایی که از چدن ساخته می شوند، روکش تفلون ندارند، به همین دلیل ضرری ندارند و همین طور در حین استفاده از آن ها، نگرانی بابت از بین رفتن روکش تفلون وجود ندارد.

در واقع قابلمه ها معمولا از چدن و ​​آلومینیوم ساخته می شوند و روی بدنه خود روکش های مختلفی از جمله روکش های گرانیتی برای استفاده مناسب دارند. امروزه که ظاهر و بهداشت ظروف اهمیت زیادی دارد، بیشتر افراد به دنبال خرید ظروف چدنی هستند.

ظروف چدنی اصل ویژگی های خاصی دارند که آن ها را به شما معرفی می کنیم تا تشخیص اصل بودن کالا برای شما راحت تر باشد.

تابه چدنی اصل را چگونه تشخیص دهیم؟

 روش تشخیص قابلمه چدن تقلبی از اصل

تشخیص با آهن ربا

 چون قابلمه چدن طرفداران زیادی دارد، افرادی برای سو استفاده و فریب مردم، سعی در فروش نمونه های تقلبی دارند. این دسته از افراد سو استفاده گر آلومینیوم یا آلیاژهای دیگر را رنگ کرده و شبیه تفلون می کنند، این ظروف متاسفانه از ظروف تفلون هم مضرتر هستند و فقط ظاهری شکیل دارند.

در واقع چدن اصل همان آهن است ولی با شیوه ای متفاوت تولید شده است. بنابراین با نزدیک کردن آهن ربا به این ظروف باید حالت چسبندگی ایجاد شود در نتیجه اگر آهن ربا جذب این ظروف نشد از اصل نبودن آن مطمئن باشید.

دقت به سطح قابلمه

ظرفی که از چدن اصل تشکیل شده باشد، دارای سطح ناصافی است و نقطه نقطه های ریز و برجسته ای روی آن وجود دارد. جنس پوششی که روی شعله های گاز وجود دارد چدن است پس ظرف پخت و پز شما هم باید ظاهری مثل چدن روی گاز داشته باشند.

شکننده بودن

آنقدر گفته اند که ظرف های چدنی مقاومت بسیار بالایی دارند، مردم بر این باورند که ظروف چدن به هیچ وجه نمی شکند اما این طور نیست و می شکند. مثلا اگر روی زمین بیفتد قطعا آسیب می بیند و کج و کوله می شود اما نمی شکند ولی اگر ضربه محکمی به آن وارد شود یا از فاصله ی زیادی با زمین برخورد کند امکان شکستن هست.

قیمت ظروف چدن اصل

ظروف چدنی اصل کمیاب هستند به همین دلیل قیمت بالایی دارند پس بهتر است قبل از رفتن به خرید بودجه مخصوصی را برای سرویس قابلمه چدنی اصل کنار گذاشته باشید. قیمت ماهیتابه چدنی هم مثل قابلمه های چدنی بالاست. اگر یک ظرف با کیفیت برای پخت و پز نیاز دارید پس باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید.

ظاهر و رنگ ظروف چدنی اصل

ظروف چدنی داخل و بیرون مشابهی دارند و هیچ فرقی باهم ندارند. اما بعضی قابلمه ها در قسمت کف رنگشان مقداری متفاوت است اما قابلمه های چدنی یکدست هستنند.

 

حتما بخوانید: مزایای تابه های چدنی در پخت و پز

 

چگونگی خرید قابلمه چدنی اصل

قابلمه چدن و تاثیر روی رنگ و طعم غذا

قابلمه های چدن کاملا روی طعم غذا و رنگ غذا تاثیر می گذارند، بنابراین هر مواد غذایی را درون آن نمی توان درست کرد، برای مثال فسنجون زمانی که در ظروف چدنی پخته می شود، رنگ تیره تری دارد.

ظروف چدن اصل و زنگ زدن

بهتر است بدانید ظرفی که چدن اصل باشد زنگ می زند پس نباید مدت طولانی آن را درون آب قرار دهید. این ظروف هنگام پخت غذا، یون های موجود در خود را آزاد می کنند و با مواد غذایی ترکیب می شوند، به همین دلیل برای افرادی که کم خونی دارند بسیار مناسب است.

ظروف چدن و توزیع حرارت مساوی

درسته که باور اکثریت مردم بر این است که چون قابلمه های چدنی، ضخامت بالایی دارند، گرما را به خوبی پخش می کنند اما این باور اشتباه است. برای خوب پخته شدن مواد غذایی، باید ظروف چدن را روی حرارت گرم کنید تا حرارت و گرما در همه قسمت ها پخش شود.

در این میان لازم است بگوییم طبق تحقیقاتی که انجام شده است، چدن روس بهترین نوع چدن است.

پس اگر بخواهیم بصورت خلاصه و کلی این موضوع رو مجدد مرور کنیم قابلمه چدنی اصل باید خصوصیات زیر را داشته باشد.

  1. ظرف چدن اصل دوام و استحکام بالایی دارد.
  2. تابه های چدنی حرارت را برای مدت طولانی حفظ می کنند.
  3. به گفته برخی از کارشناسان، ظروف چدنی شکننده هستند.
  4. یکی از ویژگی های کلیدی ظروف چدنی قابلیت قرار دادن آن در فر و مایکروفر است.
  5. تابه های چدنی اصلی سنگین هستند و وقتی آنها را در دست بگیرید احساس سنگینی می کنید.
  6. پایه چدنی اصلی از آهن است و برای تهیه آن می توانید یک تکه آهنربا را در نزدیکی قابلمه قرار دهید و از جذب شدن آن اطمینان حاصل نمایید.

قابلمه چدنی

مزیت های خرید ظروف چدنی

یکی از مهم ترین ویژگی های قابلمه چدنی توزیع یکنواخت دما و حرارت است، این قابلمه با قرار دادن روی آتش می تواند تمام دما را به کل قسمت منتقل کند که باعث سهولت و بهتر پختن آن می شود. چدن می تواند گرما را برای مدت طولانی حفظ کند.
از دیگر مزیت های این تابه نچسب بودن و عدم خرابی آن برای مدت طولانی است. در عین حال آسیبی به بدنه وارد نمی کند و پوشش نچسب آن باعث تمیزی آسان و عدم نیاز به استفاده از روغن می شود.
این ظروف در اندازه ها، طرح ها و رنگ های مختلف موجود است و قیمت ماهیتابه چدنی بر اساس آن ویژگی ها تعیین می شود.

معایب ظروف چدنی

ظروف چدنی بسیار سنگین هستند و به همین دلیل استفاده از آنها کمی دشوار است و در صورت افتادن بیش از حد می شکنند.
از آنجایی که تابه های چدنی کمیاب و گران هستند، طرح ها و رنگ های آن ها اغلب تنوع کمی را دارا می باشند و نمی توان آن ها را در ماشین ظرفشویی قرار داد، بهترین روش شستشوی آن ها استفاده از ابر نرم است.
یکی دیگر از معایب تابه های چدنی این است که در صورت خشک نشدن می توانند زنگ بزنند زیرا اکثر تابه های چدنی از آهن ساخته شده اند.

اگر قابلمه چدن زنگ زد چکار کنیم؟

شما می توانید با یک سیم ظرفشویی لایه های زنگ زده روی قابلمه یا تابه چدنی را جدا کنید و بعد از تمیز کردن مثل قبل می توانید از آن استفاده کنید.

ظروف چدنی اصلی

چگونه در قابلمه و ماهیتابه چدنی غذا درست کنیم؟

ابتدا قابلمه خود را کم کم روی گاز گرم کنید و بعد از اضافه کردن مقدار کمی روغن می توانید غذای خود را درست کنید. با استفاده از این ظروف چدنی شما می توانید در مصرف روغن صرفه جویی کنید.

نکاتی برای اولین استفاده از ظروف چدنی

قبل از شروع پخت و پز در ظروف چدنی، لازم است ترکیبی از نمک و آب را درون ظرف ریخته و منتظر جوش آمدن آن باشیم. سپس آب ظرف را خارج کرده و آن را می شوییم.

روش دیگر این است که ظرف را کاملا بشوییم و با یک براش که روغنی باشد سطح داخل ظرف چدنی را چرب می کنیم و روغن اضافی را در نهایت با دستمال پاک می کنیم.

به یاد داشته باشید که به هیچ وجه از قاشق هایی که باعث آسیب به لعاب این ظروف می شوند استفاده نکنید.

بیشتر از ظروف چوبی و پلاستیکی استفاده کنید. از تغییر دما به صورت سریع جلوگیری کنید یعنی اگر ظروف چدنی را از روی گاز برداشتید، ابتدا آن را در دمای محیط قرار داده و به تدریج خنک کنید.

قیمت ظروف چدنی

نظر خود را بنویسید

whatsapp