روش شست وشوی صحیح قابلمه گرانیتی

قابلمه گرانیتی

حتما این موضوع برای شما پیش آمده که در هنگام خرید ظروف پخت و پز کدام یک را انتخاب کنید که هم از نظر مقاومت و پخت و پز مناسب باشد و هم در شست و شو مشکلی برای شما ایجاد نکند.

یکی از بهترین ظروف نچسبی که در بازار وجود دارد قابلمه های گرانیتی است. این ظروف نسبت به ظروف دیگر دوام و استحکام زیادی دارند. این ظروف به خاطر اینکه سنگی هستند گرما را در مدت طولانی در خود نگه می دارند و همین طور دیرتر هم گرم می شود و به دلیل همین ساختار از سوختن غذا در برابر حرارت مستقیم جلوگیری می کند.

این قابلمه های گرانیتی مصرف روغن بسیار کمی دارد و سلامت غذا را تضمین می کند حتی در این ظروف می توان غذا را بدون روغن درست کنید و نگران سوختن آن نباشید. زمانی که به اسم قابلمه گرانیتی توجه می کنیم، فکر می کنیم که از سنگ گرانیت ساخته شده است ولی این گونه نیست. این اسم فقط به دلیل روکش این قابلمه هاست که مثل سنگ گرانیت از خال هایی پوشیده شده است.

ظروف گرانیتی تمام مزایای سرامیک و تفلون را دارد. قابلمه ها و سرویس های گرانیتی که در سایت خانه شما موجود هستند از مواد اولیه بسیار با کیفیتی تولید شده اند و ضخامت بسیار بالایی دارد که باعث پخش حرارت یکسان در تمامی ظروف می شود.

خرید قابلمه گرانیتی 

امروزه در بازار مارک های مختلف قابلمه گرانیتی وجود دارد که هر کدام قیمت خاص خود را دارند. اگر برای خرید این محصول هزینه می کنید این هزینه به گونه های مختلف به شما باز گردانده می شود مثلا قابلمه های گرانیتی مصرف روغن را به شدت کاهش می دهد و این مورد خود بازگشت هزینه می باشد و باعث سلامتی شما می شود.

فروشگاه اینترنتی خانه شما با تخفیفات و آفرهای ویژه انواع قابلمه های گرانیتی را برای خرید شما فراهم کرده است که خرید خود را با خیال راحت انجام دهید. اگر امروزه ظروف گرانیتی نداشتید و برای اولین بار می خواهید از آن استفاده کنید باید نکاتی را رعایت کنید که بتوانید چندین سال از این ظروف استفاده کنید.

سرویس پخت و پز گرانیتی

نکات استفاده از ظروف گرانیتی

  • از قاشق چوبی یا پلاستیکی برای پخت غذا استفاده کنید.
  • قابلمه ها را بر روی شعله و حرارت ملایم قرار دهید.
  • از مواد شوینده استاندارد برای شست و شو استفاده کنید.
  • از ابر نرم برای شست و شو استفاده کنید و به هیچ وجه از سیم ظرف شویی استفاده نکنید.
  • دسته های قابلمه را در جایی که معرض حرارت است قرار ندهید.
  • قیمت های متفاوت خرید قابلمه گرانیتی یکی از عواملی است که روی کیفیت و قیمت قابلمه های گرانیتی تاثیر گذار است، جنس دسته است. بهترین نوع دسته، دسته هایی است که به صورت یک تکه به قابلمه متصل شده و از خود قابلمه باشند.

درب های قابلمه و تابه های گرانیتی بسیار متنوع هستند. استیل، ترکیب پیرکس و استیل، لبه استیل با پیرکس، پیرکس با لبه سلیکونی از مواردی هستند که می توان نام برد. اما بهترین درب برای این ظروف درب های پیرکس با لبه های سیلیکونی که در درب قرار دارد از ایجاد هر خط و خشی در زمان برداشتن و گذاشتن درب جلوگیری می کند که باعث افزایش طول عمر این ظروف می شود. 

سایزهای قابلمه های گرانیتی بر اساس قطری که دارند متفاوت است. این قابلمه ها از سایز 18 تا 32 سانتی متر موجود هستند. بنابراین قابلمه ها و تابه های گرانیتی با سایز های بزرگ، قیمت بالاتری دارند.

رعایت استانداردها و تولید کالا با کیفیت بالای جهانی در تبدیل یک مارک به یک برند بسیار موثر است بنابراین قابلمه های گرانیتی با برند های معتبر و معروف از قابلمه ای با برندی نا آشنا معروف تر و معتبر تر است.

قابلمه گرانیتی خارجی یا ایرانی 

امروزه اختلاف قیمت کالاهای ایرانی و خارجی بسیار زیاد شده است و قیمت کالاهای خارجی بسیار زیاد است. این اختلاف قیمت همیشه به معنای کیفیت بهتر نیست. این قیمت بالا به دلیل عواملی مثل هزینه باربری، گمرک، سود تاجر و غیره می باشد.

سرویس پخت و پز گرانیتی

روش شست و شوی صحیح قابلمه گرانیتی 

یکی از اصلی ترین فاکتورهایی که در مراقبت و نگهداری قابلمه های گرانیتی اهمیت دارد، نحوه شست وشوی آن هاست. از برخورد اجسام فلزی و تیز که باعث خراشیدگی و آسیب می شود با قابلمه های گرانیتی جلوگیری کنید. در کل شست وشوی ظروف گرانیتی به خاطر سطح صاف آن ها بسیار راحت است. مگر اینکه دچار سوختگی شدید شده باشند یا حالت نچسب آن ها از بین رفته باشد.

قابلمه گرانیتی جرم گرفته را چگونه بشوییم ؟

گاهی اوقات با شست و شوی نا مناسب یا ریزش مواد غذایی و روغنی بر لبه های تابه و قابلمه ها زمان پخت و پز دچار جرم چربی می شوند. برای حل این مشکل سینک را از آب پر کنید، نصف فنجان جوش شیرین را به آب اضافه کنید و قابلمه را در آن قرار دهید و از بین رفتن چربی ها را مشاهده کنید.

راه تمیز کردن ظروف گرانیتی سوخته: یکی از راه ها استفاده از آب و سرکه است. اول از همه صبر کنید که ظرف شما خنک شود. با یک وسیله چوبی یا سیلیکونی هر محتوایی که داخل هست را خالی کنید بعد آب داغ را داخل بریزید و 5 تا 10 دقیقه صبر کنید بعد از آن با یک اسکاچ نرم و مایع ظرف شویی شروع به تمیز کردن کنید. بعد از تمیز شدن مقداری سرکه و آب را داخل آن ریخته و ظرف را روی شعله قرار دهید بعد از 5 تا 10 دقیقه جوشیدن مایع را خالی کرده و آب کشی کنید.

حتما بخوانید : کاربردی ترین مدل های قابلمه گرانیتی

قابلمه گرانیتی

نکات شست و شو قابلمه گرانیتی

برای شست و شو قابلمه های گرانیتی فقط از صابون ظرف یا مایع ظرف شویی استفاده کنید. برای از بین بردن باکتری ها و روغن باقی مانده روی این ظروف، این دو ماده کافی هستند و به بهترین شکل عمل می کنند. به هیچ وجه از وایتکس یا دیگر پودرهای شوینده برای شست و شو این ظروف استفاده نکنید چون امکان آسیب به لایه گرانیتی وجود دارد.

برای شست و شو این ظروف از ماشین ظرف شویی هم می توان استفاده کرد ولی آن را پیشنهاد نمی کنیم.

نکته مهم در مورد تمیز کردن تابه ها و ظروف گرانیتی این است که ظروف گرم نباید به یکباره در معرض آب سرد قرار گیرند. زیرا روی جداره و پوشش داخلی شک ایجاد می کند و طول عمر آنها را کاهش می دهد.

بعد از هر بار شست و شو این ظروف را با وسواس کامل شسته و آبکشی کنید که از ایجاد هر لکی بر روی این ظروف جلوگیری کنید. فراموش نکنید که بعد از شست و شو این ظروف آن را با دستمالی نرم و مناسب کاملا خشک کنید. 

لازم به ذکر است که برای خارج کردن مواد غذایی مانده چسبیده به دیواره ظرف از هیچ ابزار مضری مانند چاقو یا قاشق فلزی استفاده نکنید. این باعث از بین رفتن پوشش گرانیت می شود. از آنجایی که دانشمندان دریافته اند که استفاده از قابلمه های پر خط و خش برای سلامتی مضر است، باید از آن اجتناب کرد. در این صورت بهتر است قابلمه را پر از آب کنید و بعد از 5 دقیقه قابلمه را بشویید.

سرویس پخت و پز گرانیتی

شست و شو ظروف گرانیتی جرم گرفته شده

در صورتی که این محصولات دچار جرم گیری در آن شود دیگر کار نظافت آن براحتی قبل نمی باشد و به یکی از روش های زیر باید اقدام کنید.

1- باید بدانید که اگر مواد در قابلمه ی شما سوخت، بهترین انتخاب برای پاک کردن آن استفاده از جوش شیرین است. بعد از اینکه به طور کامل قابلمه شما سرد شد، آن را بشویید و خشک کنید و بعد از آن چند قطره آب را با مقداری جوش شیرین مخلوط کرده تا حالت خمیری پیدا کند. این خمیر را روی مواد سوخته قرار دهید و یک شب صبر کنید. بعد از یک شب قابلمه را با اسکاچی نرم و مایع ظرف شویی بشویید و آبکشی کنید. 

2- انتخاب دیگر استفاده از روغن و نمک است. بعد از سرد شدن قابلمه و شستن آن، دو قاشق غذاخوری روغن را به قابلمه اضافه کرده و آن را روی شعله گاز با حرارت متوسط قرار دهید. بعد از آن سه قاشق غذاخوری نمک را به آن اضافه کرده، قابلمه را از روی حرارت بردارید و تکان دهید تا روغن و نمک با هم مخلوط شده و در کف قابلمه به طور مساوی توزیع شود. بعد از این مراحل قابلمه را شسته و مواد سوخته را اجدا کنید. ( ترجیحا از نمک دریا استفاده شود)

3- اگر نتوانستید دو راه قبل را استفاده کنید، از آب و نوشابه گازدار برای تمیز کردن مواد سوخته استفاده کنید. بعد از تمیز کردن و شستن ظرف خود، مقدار مساوی از آب و نوشابه را ترکیب کرده و داخل قابلمه بریزید. می توان این ترکیب را برای ۲ تا ۳ ساعت در قابلمه قرار داد و بعد آن شست و یا آن را ۱۵ دقیقه روی حرارت قرار دهید و بعد بشویید فرقی نمی کند. نوشابه مثل یک ساینده عمل کرده و به پوشش محافظ ظرف آسیبی وارد نمی کند.

 

نظر خود را بنویسید

whatsapp