نکاتی که برای خانه تکانی عید باید بدانید

خانه تکانی عید

با نزدیک شدن به سال جدید و چند روز مانده به عید نوروز یکی از سنت های قدیمی ایرانیان جان تازه ای گرفته و تکاپویی در بین خانه ها و خانواده های ایرانی شکل می گیرد. خانه تکانی! هرساله خانواده های ایرانی با انجام این سنت به استقبال بهار می روند. با گذشت زمان و تغییر در روند زندگی و امکانات، محدودیت های ایجاد شده در زمان، هزینه و کم آبی باعث شده تا خانواده های ایرانی از ترفندهای جدید برای انجام خانه تکانی استفاده کنند. در ادامه چند نکته کاربردی برای انجام این کار به شما معرفی میگردد.

آشپزخانه مدرن

آماده به کار شدن

قبل از شروع خانه تکانی در نظر بگیرید که چه وسایلی نیاز دارید پارچه، مواد شوینده، سطل و تمامی وسایلی که مورد نیازتان است را آماده کرده و در دسترس قرار دهید.

وظیفه هر فرد را مشخص کنید و تقسیم وظایف کنید تا زمان کمتری و نتیجه بهتری برای انجام کارها بیابید.

بهتر است از سطوح بالاتر جهت گردگیری و تمیز کردن خانه شروع کنید برای این کار از لوستر ها و دیوار ها شروع کنید و پس از آن سایر لوازم منزل مثل میز تلویزیون و مبلمان را گردگیری نمایید.

وسایل خانه مانند آباژور و لوازم دکوری را با پارچه تمیز و کمی نم دار تمیز کنید.

استفاده از موارد شوینده

استفاده از مواد شوینده شیمیایی را به حداقل برسانید

استفاده زیاد از مواد شوینده شیمیایی بدلیل تشکیل گاز های سمی همواره خطرناک و مشکل زا بوده است به همین جهت استفاده از پاک کننده های طبیعی میتواند جایگزین مناسبی برای این شوینده ها باشد. سرکه یک ماده شوینده و ضدعفونی کننده قوی و طبیعی است که برای پاک کردن سطوح شفاف و شیشه ای بسیار مناسب و کاربردی است. همچنین ترکیب سرکه به گونه ای است که مانع رشد باکتری و کپک می شود و در نتیجه سطوح برای مدت بیشتری براق و تمیز باقی می مانند.

سرکه و پنجره ها!

ابتدا با یک دستمال خشک گرد و خاک را از روی سطح پنجره بزدایید سپس محلول سرکه را بر روی سطح شیشه اسپری نمایید سپس با یک روزنامه شیشه ها را بکشید بهتر است این کار را با روزنامه انجام دهید تا پارچه زیرا ممکن است پرزهای پارچه بر روی شیشه باقی بماند. کف پوش ها آینه و ساعت دیواری را هم می توانید با این روش تمیز نمایید.

فرش و تابلو فرش

ابتدا خوب فرش را جارو زده و گرد و غبار آن را کامل از بین ببرید. سپس از صابون لباسشویی و یا شامپوی فرش برای تمیز کردن لکه های روی فرش استفاده کنید. شامپوی فرش به دلیل خاصیت قلیایی که دارد گزینه بسیار مناسبی برای تمیز کردن لکه ها می باشد. اگر شامپوی فرش در دسترس نیست می توانید از ماست نیز استفاده کنید به طوری که مقداری ماست روی لکه ها ریخته سپس با دستمال تمیز آنرا خشک نمایید. همچنین می توانید مایع ظرفشویی و نمک را در آب حل کرده و به عنوان پاک کننده از آن استفاده کنید. تابلو فرش های خودرا نیز میتوانید با این روش تمیز کنید.

ازبین بردن لکه های لوازم خانگی

اگر بر روی لواز خانگی سفید مثل آبمیوه گیری، ماشین لباسشویی، یخچال و فریزی و غیره لکه های زرد رنگ مشاهده می کنید، برای از بین بردن این لکه ها کافی است محلولی از مایع سفیدکننده، جوش شیرین و آب گرم درست کرده و با اسفنج بر روی سطح لک شده بکشید پس از چند دقیقه با یک دستمال تمیز مرطوب محل مذکور را دوباره تمیز کرده تا لکه به طور کامل از بین برود.

از بین بردن لکه ها

برای تمیز کردن سینک ظرفشویی از جنس استیل از مواد سفید کننده استفاده نکنید زیرا باعث کدر شدن رنگ استیل می گردد. بجای آن از مقداری سرکه سفید و یک پارچه تمیز استفاده کنید تا سینک ظرفشویی به خوبی تمیز گردد.

نکاتی قابل توجه در خانه تکانی

در مرحله اول به همه خانم ها توصیه می شود که تمام روزهای باقی مانده تا عید را با یک برنامه بهره ببرید. برای این کار، ابتدا باید فهرستی از تمام مواردی که نیاز به تعمیر در خانه دارند، یادداشت شود.
اگر نیاز به دکوراسیون، رنگ آمیزی و خرید مبلمان جدید برای خانه خود دارید، باید آنها را در لیست کارهای خود قرار دهید.


گام بعدی این است که آنچه را که باید انجام شود یادداشت کنید سپس بر اساس اینکه چند روز مانده تا عیدکارها را دسته بندی کنید.
همه چیزهایی را که می خواهید بخرید را یادداشت کنید، اعم از لباس یا غذا یا هدایای عید برای خانواده و دوستان، دسته بندی کنید.

اگر می خواهید دیگران کارهای خاصی را انجام دهند، حتماً آنها را نیز برنامه ریزی کنید. یکی از کارهایی که باید هنگام جابجایی برای تعطیلات انجام دهید، بررسی تمام وسایل اضافی خانه است. تمام لوازمی که سال گذشته استفاده نکردید را در خانه نگه ندارید.
هر یک از اعضای خانواده باید لباس ها و لوازم جانبی شخصی خود را نیز بررسی کنند و در صورت داشتن لباس یا اکسسوری اضافی، آن ها را به افراد دیگری که به آن نیاز دارند اختصاص دهند، نظافت هر قسمت از خانه اصول خاص خود را دارد. نظافت هر اتاق باید از سقف و سپس لوستر شروع شود و سپس با شستن پرده ها و تمیز کردن پنجره ها، درها و دیوارها ادامه یابد.
تمام کمدهای هر اتاق باید کاملا تمیز و مرتب شوند و وسایلی که در آن قرار می گیرند باید یادداشت شده و روی درهای کمد نصب شوند. هر مورد در اتاق باید کاملا تمیز، گرد و غبار و لکه شود.

ملحفه ها باید شسته و اتو شوند با تغییراتی ساده در دکوراسیون خانه می توانید محیط متنوع و شادتری را برای شروع سال جدید ایجاد کنید. به یاد داشته باشید که تغییر دکوراسیون به معنای خرید لوازم جدید نیست بلکه می توانید این کار را با کارهای دستی ساده و کوچک انجام دهید.شما می توانید با قرار دادن گلدان در گوشه اتاق یا روی میز به راحتی این کار را انجام دهید. یک میز ساده و زیبا.
نظافت خانه باید با دقت انجام شود. برای استفاده از اسیدها در تمیز کردن خدمات، باید تمام اقدامات احتیاطی ایمنی را رعایت کنید تا آسیب نبینید.
تمام داروهایی را که در خانه دارید بررسی کنید. اگر تاریخ مصرف دارو تمام شده است آن را دور بیندازید و باقیمانده دارو را به جز داروهای ضروری نگه ندارید. یخچال و فریزر باید کاملا تمیز شوند. علاوه بر تمیزی بیرونی یخچال، ضدعفونی تمام قسمت های آن را نیز فراموش نکنید.

خانه تکانی آشپزخانه

خانه تکانی آشپزخانه

آشپزخانه اغلب سخت ترین قسمت خانه تکانی است. از آنجا که پر از چیزهای کاربردی کوچک و بزرگ است، هر یک از آنها نیاز به تمیز کردن، سازماندهی و جابجایی دارند. از سوی دیگر، ظروف استفاده نشده پس از مدتی چرب و کثیف می شوند. از طرفی معمولا بعد از مدتی با خیلی چیزها روبه رو می شوید که دیگر نیازی به آنها ندارید و باید فکری به حال آن کنید. شیشه بدون در، جعبه ای که قفلش شکسته، جعبه پاره شده، ظروف یکبار مصرفی پس از خرید از سوپرمارکت و غیره.

تمیز کردن اتاق خواب

خانه تکانی بخش‌های دیگر خانه

بعد از آشپزخانه، شاید سخت ترین قسمت خانه تکانی اتاق خواب باشد. مخصوصا اتاق بچه ها! چرا؟ شاید به خاطر وجود کمدها است. کمدها ها مانند کابینت های آشپزخانه با ما عمل می کنند. فضای بسته ای که بعد از مدتی ما را در معرض هرج و مرج زیادی قرار می دهد.
پس از آن به راهرو و پذیرایی بروید، حمام و توالت را تمیز کنید و انبار را تمیز کنید. توصیه می کنیم در صورت لزوم وظایف خود را برون سپاری کنید و این وظایف را به صورت موازی انجام دهید.
به عنوان مثال، هنگام تمیز کردن اتاق نشیمن و پذیرایی، فرش را در اختیار قالیشویی بگذارید و کفپوش و دیوارها را تمیز کنید یا همزمان پرده ها را خودتان بشویید.

نکات نظافتی ولی کاربردی

استفاده از مواد شوینده

استفاده بجا و درست از مواد شوینده

استفاده زیاد از مواد شوینده نه تنها تمیزی بیشتر را به ارمغان نمی آورد بلکه مضر نیز می باشد. حذف مقدار زیادی ماده شوینده از سطح مورد نظر بسیار دشوار است و هرگز نمی توانید این مقدار مواد شوینده را به میزان دلخواه تمیز کنید. در نتیجه مواد باقی مانده دیگر مانند آهنربا گرد و غبار را جذب می کنند. همیشه از این مواد طبق دستور العمل استفاده کنید.

تلفن همراه خود را کنار بگذارید

زمانی که برای خود برنامه ریزی می کنید، تا پایان کار به شبکه اجتماعی خود نروید. می دانم که مقاومت در برابر این وسوسه بسیار سخت است! شما برای مدت طولانی از شبکه های اجتماعی لذت خواهید برد و کارهایتان روی هم چیده می شود. اگر نمی توانید تا پایان کار صبر کنید، مطمئن شوید که کمی برای خود وقت بگذارید. به عنوان مثال، اینستاگرام خود را به مدت 15 دقیقه بررسی کنید و کار خود را از سر بگیرید.

دستمال نظافت

دستمال های نظافت را جدا کنید

اگر از دستمال ها برای سطوح و موارد دیگر استفاده می کنید، لازم بذکر است که! این دستمال ها برای همیشه خاصیت ضد عفونی کنندگی ندارند. یک سطح را ضد عفونی می کند و باکتری ها را در صورت استفاده مکرر به سطح دیگر منتقل می کند.
این نکته در مورد دستمال های نانو نیز صدق می کند. لطفاً دستمال سفره ها را مرتباً عوض کنید تا از انتقال باکتری ها از یک سطح به سطح دیگر جلوگیری کنید. برای آشپزخانه و سرویس بهداشتی این نکته باید رعایت شود.

استفاده از دستوالعمل شوینده ها

قبل از خرید و استفاده،نکات ذکر شده بر روی مواد شوینده را بخوانید تا مطمئن شوید که برای کار انتخابی شما مناسب است. همه شوینده ها فورا کار نمی کنند. با خواندن دستورالعمل ها، زمان را برای شستشوی سطح تلف نخواهید کرد. اگر چند دقیقه تحمل کنید، خانه تکانی سریعتر انجام می شود و شما می توانید مواد شوینده را روی سطوح بپاشید و به یکی دو کار کوچک دیگر رسیدگی کرده و برگردید.

استفاده از مواد شوینده

استفاده از لوازم تمیز فراموش نشود

چگونه انتظار دارید که یک جاروبرقی با کیسه پر، فرش را تا حد امکان تمیز کند؟ قبل از شروع به تمکیز کردن خانه از تمیز بودن همه وسایل اطمینان حاصل کنید. کیسه جاروبرقی را خالی و درب بخارشوی را تمیز یا تعویض کنید.

مرتب بودن مواد شوینده

حتما با این مورد برخورد کرده اید که برای استفاده از مواد شوینده نیمی از وقت خود را صرف جستجوی محصول یا شوینده مورد نظر خود می کنید. شاید وقت آن رسیده است که آنها را مرتب و جابجا کنیم. پس از هر بار استفاده، آنها را در جای مناسب خود قرار دهید. برای این کار می توانید از وسایل و اکسسوری آماده آشپزخانه نیز استفاده کنید.

نظر خود را بنویسید

whatsapp