توصیه های جیمز تیفانی برای انتخاب آباژور مناسب

آباژور کنار سالنی

آباژور ها از جمله چراغ هایی هستن که علاوه بر نور بهتر محیط به زیبایی و دکوراسیون منزل شما هم کمک می کند، پس توصیه هایی برای انتخاب یک آباژور مناسب و زیبا وجود دارد که باید بدانید و محیط منزل خودتون رو گرم تر از قبل کنید.

با وجود منابع نوری متفاوت مانند لوستر ها و چراغ های دیواری در خانه ها و مکان های مختلف باز هم ممکن است برای زیبایی بیشتر و یا تعدیل نور و ایجاد نور مناسب تر نیاز به منابع نوری دیگری همچون آباژور باشد.

آباژور ها بدلیل ایجاد نور ملایم تر و متمرکز مناسب جهت ایجاد نور پردازی مکمل هستند. اما مهمترین سوال در اینباره نحوه انتخاب آباژور مناسب و معیار های آن است. در این مقاله سعی شده است تا با ویژگی های یک آباژور مناسب بیشتر آشنا شویم و شما را برای خرید آباژور راهنمایی کنیم.

اولین مورد برای انتخاب یک آباژور مناسب، ویژگی های ابعادی و ظاهری آن است. به طور مثال برای یک آباژور رومیزی ارتفاع پایه و شید( کلاهک) بسیار مهم می باشد. همچنین تناسب ابعاد بین پایه و کلاهک در زیبایی آن تاثیر دارد.

کدام شید مناسب منزل شماست؟

وقتی صحبت از شید یک آباژور می شود تیپ ها و مدل های متنوعی برای شید در نظر گرفته می شود که هرکدام با توجه به سبک و چیدمان سایر وسایل قابل استفاده هستند. به طور مثال شید های استوانه ای و یا مکعبی برای سبک مدرن و اسپرت خانه شما استفاده می شوند. و یا شید های شیب دار طرحی کلاسیک تر دارند.

آباژور شید دار

علاوه بر آباژورهای رومیزی سبکی دیگر از این محصولات وجود دارد که به صورت ایستاده و پایه بلند هستند. در ادامه، با هرکدام از این نوع آباژور ها و نحوه استفاده آن ها در چیدمان مختلف منزل و محل کار بیشتر آشنا خواهیم شد.

آباژورها دارای طرح ها و رنگ های مختلفی هستند این تنوع نه تنها در شید آن ها بلکه در مدل پایه و نحوه قرار گرفتن آن ها بر روی میز یا زمین می باشد. بنابراین استفاه درست و هوشمندانه یک آباژور در طراحی داخلی خانه و اتاق نشیمن می تواند تاثیر زیادی در زیباتر شدن داشته باشد. برای این کار لازم است تا تمامی وسایل داخل اتاق و سبک چیدمان آن ها از یک ایده و دیدگاه زیبایی شناسی پیروی کنند. 

زیبایی شناسی و فنگ شویی با آباژور

یکی از مکان هایی که داخل خانه از آباژور می توان استفاده کرد اتاق نشیمن می باشد. زیرا فعالیت های مختلف و متنوعی در اتاق نشیمن انجام می پذیرد. از دورهمی ساده شبانه خانوادگی تا محلی برای مطالعه و ریلکس کردن. بنابراین نور پردازی این اتاق باید به نحوی باشد که به تمام نکات مختلف توجه کامل شود. زیرا همین انتخاب ها هستند که باعث ایجاد فضایی مناسب می شوند.

به طور معمولی افراد بیشترین زمان خود را وقتی در خانه هستند در اتاق نشیمن می گذرانند. استفاده از آباژور علی الخصوص آباژور ایستاده در سالن نشیمن باعث ایجاد نقاط کانونی(فوکال پوینت) مناسب می شود تا نور مناسب ایجاد گردد.

همچنین ترکیب نور آباژور و چراغ های سقفی و دیواری، مناسبترین مقدار نور و روشنایی را ایجاد می کنند. هرچند که باید در نظر داشت که استفاده زیاد از ترکیب لامپ ها و نور های مختلف باعث ایجاد آلودگی نوری و اذیت شدن چشم می شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید چراغ های دیواری و سقفی و آباژور به تناسب و در محل های مناسب نصب گردند. همچنین استفاده از آباژور رومیزی برای مواردی که قصد مطالعه و یا تمرکز بر روی کاری را دارید بسیار کارآمد و مناسب می باشند.

 

حتما بخوانید: نکات مهم برای خرید آباژور مناسب برای دکوراسیون منزل شما

 

محل قرار گیری آباژور

حال که از اهمیت استفاده آباژور و نورپردازی درست آگاه شدیم بهتر است نکاتی را در زمینه جاگذاری و محل قرار دادن آن ها بدانیم اما قبل از خواندن ادامه این متن بهتر است این نکته خیلی مهم را در نظر داشته باشید که این نکات به صورت توصیه و پیشنهاد می باشد و قانون کلی ای برای چیدمان وجود ندارد و صرفا از روی تجربه و مطالعه بدست آمده است و با شما خواننده محترم به اشتراک گذاشته می شود.

آباژور رومیزی

اگر می خواهید از آباژور رومیزی برای مطالعه استفاده کنید بهتر است آن را بر روی میزی که کنار صندلیتان هست بگذارید و ارتفاع آن به گونه ای باشد که ارتفاع آن هم تراز چشم شما باشد تا نور مناسب جهت مطالعه ایجاد گردد. همچنین استفاده از آباژور رومیزی در گوشه های اتاق که نور کمتری دارند با عث ایجاد فضاهایی بهتر و نور پردازی زیبا تری به همراه ایجاد سایه می گردند.

برای استفاده از آباژور ایستاده بهتر است آن را در محلی قرار دهید که فاصله بیشتری با شما داشته باشد تا نور مستقیم باعث اذیت چشم نشود. بهترین مکان ها برای این آباژور ها در اطراف تلویزیون و یا قرار دادن در محلی است که نور آن از پشت محل نشستن شما تابیده شود.

آباژور ایستاده و کنار سالنی

یکی از مزیت هایی که آباژور های ایستاده نسبت به چراغ های دیواری دارند قابلیت حمل و جابجایی آن ها است. این آباژور ها علی رغم اندازه بزرگتری که نسبت به مدل های رومیزی دارند اما وزن بسیار پایینی دارند و به راحتی قابلیت جابجایی دارند.

همانطور که بالاتر ذکر شد شید آباژور ها متفاوت و متنوع می باشد حالا زمان آن است تا مدل شید و نوع پایه مناسب را انتخاب کنیم. در ابتدا باید اتاقی که می خواهید در آن آباژور را قرار دهید مشخص کنید.

اتاق خواب، اتاق نشیمن یا سال غذا خوری محل هایی هستند که می توانید در آن ها از نور آباژورها استفاده نمایید. مهم است که نحوه چیدمان اتاق را مشخص کنید که به صورت کلاسیک است و یا مدرن و امروزی سپس برای انتخاب نوع و طرح آباژور اقدام نمایید.

برای اتاق خواب آباژورهای رومیزی با شیدهای تیره تر و بلند تر مناسب هستند تا بتوان به عنوان چراغ خواب نیز از آن استفاده نمود. مدل های مدرن تر با شید استوانه ای و یا مکعبی با رنگ های ساده و تک رنگ می تواند گزینه مناسبی برای انتخاب باشد.

آباژور ایستاده یا کنار سالنی

اما برای اتاق نشیمن مخصوصا اطراف میز ناهارخوری و یا میز تلویزیون استفاده از آباژور ایستاده زیبا تر و حرفه ای تر است. و این بدلیل اهمیت نور پردازی و دانستن قواعد آن می باشد. زیرا قواعد نور پردازی به چند دسته تقسیم می شوند از جمله نور پردازی تزئینی(که با ایجاد سایه و نور به زیبا تر شدن فضای اتاق می پردازد)، نور پردازی اصلی(که جهت روشن نمودن کل اتاق مناسب است) نور پردازی موردی(که برای اهداف خاص مانند مطالعه یا روشن کردن بخشی از یک اتاق استفاده می شود.)

راهنمای خرید آباژور قیمت ارزان و مناسب

حال که قواعد کلی درباره چیدمان و انتخاب مدل آباژور ها را دانستیم بهتر است چند نکته نیز درمورد جنس، کیفیت و قیمت این محصولات بدانیم تا بتوانیم انتخابی درست با قیمت ارزان و مناسب و به صرفه تر داشته باشیم، جنس پایه آباژور ها معمولا چوبی و یا پلاستیکی هستند.

انتخاب نوع جنس پایه سلیقه ای است اما عموما مدل های چوبی از زیبایی بیشتری برخوردارند و پر طرفدارتر هستند. همچنین کیفیت و دوام مدل های چوبی بیشتر از مدل های پلاستیکی می باشد. جنس کلاهک یا شید نیز عموما پارچه و یا طرح های ریسه ای فابریک هستند. مدل های متنوع و رنگبندی متفاوت شید ها با توجه به طرح سایر وسایل منزل انتخاب می شوند. اما برای راهنمای کامل و جامع تر برای خرید آباژور می توانید به سایر مقالات در سایت خانه شما مراجعه و مطالعه نمایید.

مطلب پیشنهادی: هنگام خرید آباژور به این 7 نکته دقت نمایید

 

نظر خود را بنویسید

نظرات

مطالب بسیار مفید و جالبی بود، ممنون از وب سایت خوب شما
۱۳۹۹/۷/۱۴
whatsapp