ترفندهای چیدمان کتاب در کتابخانه

کتابخانه مدرن

می توان گفت برای اینکه بتوانید کتابهای خود را در یک فضای مناسب که گاها هم بعنوان دکوراسیون منزل انتخاب می شود را داشته باشید نیاز به یک کتابخانه شیک و جادار را دارید. اگر بتوانید یک کتابخانه مناسب را برای منزل خود انتخاب کنید علاوه بر چیدن کتاب ها قادر خواهید بود که لوازم دکوری همچون مجسمه را نیز در آن قرار داده و از فضای آن استفاده لازم را ببرید.

امروزه بسیاری از کتابها بصورت مجازی در فضای اینترنت یا اپلیکیشن ها در حال گسترش هستند اما هنوز هم می توان گفت که قدرت خرید کتاب بیشتر از خواندن همان کتاب در فضای مجازی است به این دلیل که اکثر ما برای فاصله گرفتن از گوشی های هوشمند به سمت کتاب می رویم و البته انگیزه بیشتری برای خواندن کتاب ایجاد می شود.

برای چیدمان کتاب ها در کتابخانه روش های متفاوتی وجود دارد. در این مقاله چند نکته اصولی و ساده را به شما یاد می دهیم که کتاب هایتان را بر همین اساس بچینید.

اصول چیدمان کتابخانه

کتابخانه برای شما چه حکمی دارد؟ بعضی ها کتابخانه را بوفه دکوراتیو و بعضی دیگر کتاب خانه را آرام ترین جای جهان برای خود می دانند. فرقی ندارد که از دسته اول باشید یا دوم، اما تزیین کتابخانه منزل و زیباتر کردن آن یک امر ضروری است. با این وجود اگر بخواهید کتابی هم بخوانید، آن را راحت تر پیدا می کنید.

اگر شخصیتی کتاب خوان دارید و اهل مطالعه هستید باید این شخصیت در جای جای خانه شما نیز مشخص باشد که مهمترین نکته، داشتن یک کتابخانه مرتب و زیباست.

ما چند نوع چیدمان کتاب در کتابخانه داریم از جمله:

چیدمان موضوعی، چیدمان بر اساس رنگ ها، چیدمان افقی کتاب ها، چیدمان عمودی به ترتیب قد.

اگر می خواهید کتابخانه خود را بر اساس چیدمان موضوعی بچینید، باید کتاب های نسبتا زیادی داشته باشید که موضوعات متنوعی داشته باشند. این نوع چیدمان ابتدایی ترین و ساده ترین راه برای چیدمان کتاب است مثلا یک طبقه کتاب های شعر و دیوان های شاعران باشد، یک طبقه رمان و غیره. به این صورت خیلی راحت می توانید هر موضوع و مضمونی را می خواهید انتخاب کنید.

اصول چیدمان کتابخانه

تعادل در چیدمان کتاب

چیدمان متقارن: اگر کتابخانه منزل شما در سالن نشیمن قرار دارد، به چند نکته توجه کنید. اگر تعداد کمی کتاب در این کتابخانه است، آن ها باید به بهترین حالت ممکن چیده شوند پس کتاب ها را به صورت متقارن در دو طرف کتابخانه بگذارید. مثلا در سمت چپ کتابخانه چهار کتاب و سمت راست دو یا سه کتاب قرار دهید.

چیدمان متقارن: اگر شیوه ی نامتقارن را انتخاب کرده اید، بهتر است الگوی تعداد کتاب ها را برای طبقه های بعدی متفاوت تر ایجاد کنید. مثلا اگر در طبقه دوم سمت راست سه کتاب گذاشتید در همان سمت از طبقه بالاتر تعداد آن را تغییر دهید. رعایت تناسب و زیبایی در کتاب ها می تواند ظاهر برازنده ای برای کتابخانه شما به همراه داشته باشد.

چیدمان افقی کتاب

چیدمان افقی کتاب ها

زمانی که کتاب ها را به صورت افقی روی هم می چینید، روش دیگری از چیدمان است که بیشتر جنبه دکوری دارد چون استفاده از کتاب هایی که این گونه چیده می شوند کمی سخت است بنابراین، این شیوه کمتر استفاده می شود. اما اگر واقعا تصمیم به این نوع چیدمان دارید به این نکات توجه کنید. اگر می خواهید کتابخانه دفتر، فضای کاری و رسمی خود را چیدمان کنید، این نوع چیدمان گزینه خوبی نیست. اما در فضای خانه منعی ندارد. برای این نوع چیدمان به صورت افقی ابتدا به ابعاد کتاب ها و رنگ آن ها توجه کنید تا شکل بهتری در چیدمان خود به دست آورید.

چیدمان بر اساس رنگ

چیدمان بر اساس رنگ 

این نوع چیدمان جذاب ترین چیدمان در کتابخانه هاست اما ممکن است کتاب هایی که شما دارید چنین تنوع رنگی برای عملی شدن این ایده نداشته باشد اما به عنوان یک گزینه قابل فکر است. با این چیدمان کتاب ها علاوه بر عملکردی که دارند، جنبه دکوراتیو و تزیینی نیز می گیرند و باعث زیباتر شدن فضایی که کتابخانه در آن قرار دارد نیز می شوند.

یک ایده کاربردی دیگر نیز برای چیدمان کتاب ها جداسازی در کتابخانه است. این جداسازی فقط به معنای جداسازی موضوعی نیست، ایجاد یک کتابخانه مخصوص برای هر موضوع است که البته اگر امکاناتش را داشته باشید. 

اگر کتاب های نفیس و عتیقه دارید بهتر است آن ها را از دیگر کتاب ها جدا کنید چون از نظر ظاهری و شکل جلد متفاوت است و هم نیاز به دقت بیشتر در نگهداری دارد.

چینش کتاب در کتابخانه

چیدمان بر اساس قد

شما هم با این جمله یاد صف مدرسه افتادید؟

بهترین روش چیدمان کتاب ها، چینش عمودی کتاب ها بر اساس قد از بزرگ به کوچک است. به این صورت که کتاب های بزرگتر را در سمت راست و کتاب های کوچک را در سمت چپ قرار دهید. کتابخانه ای نگیرید که خیلی بلند باشد که برای استفاده طبقات بالای آن دچار مشکل شوید. کتابخانه ها معمولا باید 40 سانتی متر از سقف فاصله داشته باشد.

شما می توانید برای اینکه کتابخانه زیباتری داشته باشید و حال خوب کتابخانه خود را افزایش دهید از لوازم دکوری، چندعکس خانوادگی، گل طبیعی و غیره استفاده کنید.

همیشه هم رعایت نظم و ترتیب و استفاده از الگوهای خاص جوابگو نیست. ترکیبی از چیدمان افقی و عمودی را انتخاب کنید و این ترکیب را در یک قفسه انجام دهید. کل قفسه های کتاب را به صورت ترکیبی مرتب کنید. وقتی می خواهید کتابخانه خود را بچینید از آثار هنری غافل نشوید و حتما از آن استفاده کنید.

همیشه لازم نیست که قفسه کتاب خلوت باشد. کتاب های کم و پراکنده ای در کتابخانه قرار داده شود تا شیک به نظر برسد.

در زمان چیدمان کتاب ها بر اساس رنگ از اشیا ست و هم رنگ استفاده کنید.

اگر می خواهید کتابخانه شما طرحی ساده و شیک داشته باشد، از جلدهای یکسان می توانید استفاده کنید. اگر می خواهید کتابخانه ی خود را در فضای اتاق برجسته نمایید، می توانید دیوار پشت قفسه های کتاب را رنگ کنید. اگر کتابخانه ای که دارید دیوار پشتی ندارد، دیوارهای داخلی آن را رنگ کنید.

استفاده از کاغذ دیواری هایی با رنگ ها و الگوهای برجسته در دیوار پشتی کتابخانه نیز می تواند بسیار جذاب باشد.

چیدمان موضوعی کتابخانه

چیدمان بر اساس موضوع

 تصور کنید که یک فنجان چای داغ در دست دارید و قصد مطالعه یک کتاب جدید را دارید. شما به کتابخانه خود مراجعه کرده اما آنقدر پراکنده چیده شده اند که فراموش می کنید چرا اینجا هستید! بنابراین، اول از همه، شما باید بدانید که هر کتاب در کجا قرار دارد؟
در واقع ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین راه برای سازمان‌دهی کتاب‌ها در کتابخانه، طبقه‌بندی آن‌ها بر اساس موضوع است. برای مثال می توانید یک طبقه از کتابخانه خود را به کتاب های شعر و فال های شاعران مشهور، یک طبقه را به رمان و یک طبقه دیگر را به کتاب های علمی و غیره اختصاص دهید. با این کار می توانید تکلیف خود را برای انتخاب هر موضوع از کتاب ها روشن کنید.
البته توجه داشته باشید که لازمه سازماندهی کتابخانه خود با استفاده از این روش این است که تعداد زیادی کتاب در موضوعات مختلف داشته باشید.

چیدمان بصورت لایه ای

کتابخانه های عمیق تر به شما امکان می دهند با لایه بندی کتاب ها بازی کنید. آثار هنری را در انتهای قفسه ها قرار دهید و کتاب ها یا سایر وسایل تزئینی را در مقابل آنها قرار دهید. برای تزیین قفسه کتاب، چند قطعه هنری کوچک را در وسط قفسه ها قرار دهید تا به آن ها عمق دهید. قاب عکس های کوچک را در مقابل گلدان های حجیم یا بشقاب های تزئینی قرار دهید. زیرا اجسام بزرگ می توانند از پشت اجسام کوچکتر نمایان باشند.

کتابخانه با رنگ متضاد اتاق

چیدمان بصورت تضاد رنگی با فضا

اگر جلد کتاب شما زیبایی خاصی ندارد، قفسه کتاب را با رنگی متضاد با فضا رنگ کنید. به این ترتیب کتابخانه به فضایی متمایز تبدیل می شود. همانطور که در تصویر می بینید، در اتاق سفید، کتابخانه سیاه رنگ شده است تا برجسته شود. چرخاندن کتاب به‌گونه‌ای که صفحات به‌جای روی جلد قابل مشاهده باشند، به چیدمان کتابخانه کمک می‌کند تا هماهنگی رنگی آن منسجم‌تر به نظر برسد.

کتابخانه پرتی

چیدمان در فضاهای بلااستفاده

سعی کنید از فضاهای خالی خانه استفاده کنید و با قفسه بندی آنها را به کتابخانه تبدیل کنید. برای مثال در تصویر زیر از یک فضای خالی به عنوان کتابخانه استفاده شده است. قفسه های ساخته شده در این قسمت به محلی برای نگهداری وسایل تبدیل شده است. به این ترتیب کتاب ها و اقلام پرکاربرد در قفسه های پایینی مرتب می شوند. برای وسایل تزیینی یا سایر مواردی که نیازی به آنها نیست، قسمت های رویه نیز در نظر گرفته می شود.

نگهدارنده کتاب

چیدمان به کمک نگهدارنده ها

هنگام تزئین کتابخانه خود، قدرت بصری کتاب ها را فراموش نکنید! از وسایل تزئینی سنگین به عنوان نگهدارنده کتاب استفاده کنید تا کتاب ها و مجلات سبک را در قفسه ها مرتب کنید. نگهدارنده های کتاب مخصوصاً برای کتاب هایی با جلد نازک و کتابهای نازک مفید است. زیرا احتمال افتادن چنین کتاب هایی بیشتر است.

کتابخانه اتاق خواب

چیدمان در اتاق خواب

یک کتابخانه داخلی روی تخت ایجاد کنید. خواندن چند صفحه قبل از خواب شما را به دنیای دیگری منتقل می کند. ما به شما ایده ای از نحوه پیاده سازی این کتابخانه خواهیم داد. تصویر زیر را بررسی کنید. کتابخانه در تصویر زیر بسیار شیک به نظر می رسد.
فضای زیادی برای قفسه کتاب و دکور در این اتاق خواب وجود دارد. چراغ های مطالعه قابل تنظیم نصب شده در کتابخانه جذابیت بیشتری به نمای کتابخانه می بخشید. گلدان حصیری نیز بافتی جذاب به کل تصویر می بخشد. علاوه بر این، قفسه کوچک کنار تخت که محل قرارگیری ساعت رومیزی است، دکوراسیون اتاق خواب را خاص تر کرده است.

مطلب پیشنهادی: نکات مهم در خرید و چیدمان کتابخانه مناسب با دکوراسیون

انواع کتابخانه

 

نظر خود را بنویسید

whatsapp