رازهای انتخاب آباژور که طراحان داخلی نمیخواهند شما بدانید

رازهای انتخاب آباژور که طراحان داخلی نمیخواهند شما بدانید

نکات مهمی در انتخاب مناسب برای سالن نشیمن یا اتاق خواب وجود دارد که در دکوراسیون و نورپردازی مناسب منزل شما کمک زیادی می کند. در این مقاله قصد داریم نکاتی را به شما گوشزد کنیم که بتوانید یک آباژور مناسب برای این مکان ها تهیه و از وجود آنها لذت ببرید.

آباژورها وسایل کاربردی زیبایی هستند که به عنوان وسایل تزئینی نیز عمل می کنند. انتخاب یک آباژور ممکن است کار ساده ای به نظر برسد که برای بسیاری نیاز به توجه خاصی ندارد، اما اینطور نیست. آباژور شما هر کجا که باشد باید با سایر قطعات هماهنگی داشته باشد و با دکوراسیون منزل شما همخوانی داشته باشد. علاوه بر این، کیفیت آباژور و استفاده صحیح از آن عواملی را تعیین می کند که باید در نظر گرفته شود.

نورپردازی خوب به معنای لایه ‌بندی عناصر مختلف برای ایجاد حس آرامش و امنیت در هر فضا است، هرچند این امر تنها در مورد نوع خود نور صدق نمی ‌کند، بلکه انتخاب اصولی تجهیزات مناسب می تواند در نورپردازی محیط تاثیر بسیار زیادی داشته باشد و نحوه انتخاب یک آباژور مناسب می تواند زیبایی بسیاری را برای محیط شما به وجود بیاورد.

استفاده از لامپ و آباژور برای قسمت هایی از منزل که بلا استفاده است می تواند فضایی دنج را برای شما به همراه داشته باشد و آن را به محیطی آرامش بخش برای شما تبدیل می کند که شما می توانید در آن جا به آرامش بسیاری دست پیدا کنید و به اموری که تمایل دارید رسیدگی کنید.

انتخاب آباژور مناسب برای محیط شما متناسب با محیطی که در آن قرار گرفته اید کار چندان سختی نیست کافی است به نکاتی هر چند ریز توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین خرید را تجربه کنید.

انتخاب این که چه اندازه، سبک، شکل و رنگی از آباژور برای شما مناسب است می تواند دردسرهای خاص خود را داشته باشد و شما حتما قبل از آن که خرید خود را انجام دهید لازم است که اطلاعات دقیقی را در این باره به دست بیاورید.

ما در این نوشتار در تلاش هستیم اطلاعات مفیدی را در ارتباط با آباژور و مدل های مختلف آن با شما کاربران عزیز در میان بگذاریم که با علم و شناخت بهتری محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر قصد خرید آباژور را دارید این مقاله را از دست ندهید.

قبل از این که خرید خود را انجام دهید و به رنگ، طرح، جنس یا حتی اندازه آباژور توجه داشته باشید بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که چه مدل آباژوری برای شما مناسب است، توجه به این نکته می تواند انتخاب را برای شما راحت تر از هر زمان دیگری کند چرا که شما می دانید از محصول مورد نظر خود چه انتظاری دارید.

مدل های آباژور جدید

مدل های آباژور جدید

طیف وسیعی از اشکال آباژور وجود دارد که شما دوستان عزیز باید در زمان خرید به آن توجه بسیاری داشته باشید و آباژوری را انتخاب نمایید که با محیط شما بیشتری هماهنگی را داشته باشد. ما در ادامه به برخی از مدل های آباژور اشاره خواهیم کرد که می توانید با کمک آن ها بهترین انتخاب را داشته باشید.

آباژور درام

آباژور درام دقیقاً همان چیزی است که ممکن است بسیاری از افراد به آن نیاز داشته باشند وجود آن می تواند به بهترین شکل ممکن نیاز آن ها برآورده سازد، این آباژورها نمایی استوانه ای شکل دارند و می توانند ظاهر زیبایی را برای منطل شما به وجود بیاورند.

آباژورهای درام با توجه به ظاهر شیکی که دارند می توانند با دیگر عناصر موجود در منزل شما هماهنگی پیدا کنند و زیبایی بسیاری را برای آن به وجود بیاورند، این تجهیزات با پایه های بلند و لامپ های گرد می تواند نور محیط ما را به بهترین شکل ممکن تکمیل کند.

آباژورهای بیضی

آباژورهای بیضی، ظاهر و کارکردی مشابه با آباژورهای درام دارد اما شکل ظاهری ان اندکی متفاوت است.

با توجه به ظاهر مناسب و شیکی که دارد شرایطی را برای شما به وجود می آورد که آن را برای تمامی محیط ها بدون محدودیت استفاده کنید و بهترین گزینه برای محیط هایی با چیدمان سنتی است.

به دلیل ظاهر کشیده و باریکی که دارد می توانید از آن به عنوان چراغ های دیواری و لامپ های ستونی کوچک نیز استفاده کنید و بیشترین کاربرد و استفاده را برای حمام ،راهروها یا طاقچه دارد.

آباژورهای امپراتوری

آباژور امپراتوری، نمونه ای پرفروش ترین مدل های آباژور در بازار است که ظاهری کلاسیک دارد و می توانید زیبایی و جذابیت بسیاری را برای محیط شما به همراه داشته باشد.

طراحی آباژورهای امپراتوری به این معنی است که نور بیشتری نسبت به بالا به پایین پرتاب می شود و می تواند به بهترین شکل ممکن نور محیط شما را تامین کند.

آباژور مخروطی

آباژورهای مخروطی

آباژورهای مخروطی از دو قسمت مخروطی شکل و پایه باریک تشکیل شده است و به راحتی می توانید برای آن از انواع لامپ ها استفاده کنید چرا که برای آن لامپ هایی با اندازه یکسان استفاده می شود.
اگر با محدودیت فضا مواجه هستید و تمایل دارید که با کمک آباژور نور محیط خود را تامین کنید ما به شما دوستان عزیز توصیه می کنیم که از آباژورهای مخروطی شکل استفاده کنید چرا که فضای بسیاری را از محیط شما اشغال نمی کند.

آباژورهای مربعی

آباژورهای مربعی شکل ظاهری مشابه با آباژورهای امپراتوری دارد و از عمده تفاوت آن ها می توان به شکل پایه های آن ها اشاره کرد که در آباژورهای مربعی پایه ها به شکل مربع هستند. ظاهر جداب این مدل از آباژورها موجب شده است که افراد بدون محدودیت آن را برای منزل خود خریداری کنند و بیشترین کاربرد را برای خانه های سنتی و مدرن دارد.

آباژورهای مستطیلی

آباژورهای مستطیلی دارای اضلاع مستقیم هستند که برخی از آن ها حالتی مخروطی شکل دارند و به راحتی می توانید آن ها را به دیگر المان های موجود در منزل خود هماهنگ کنید.

آباژور سلطنتی

متریال های به کار رفته برای تولید آباژور

همانطور که می دانید با کمک آباژور می توانید نور محیط خود را به بهترین شکل ممکن تامین کنید و نگرانی بابت تاریک ماندن محیط خود نداشته باشید. با توجه به ظاهری که آباژور دارد می توانید آن را در قسمت های مختلف از منزل خود قرار دهید برای نمونه آباژورهای رومیزی بیشتری کاربرد را برای اتاق خواب یا اتاق نشیمن دارد این در حالی است که آباژورهای ایستاد با توجه به ظاهری که دارند به شما این امکان را می دهد که از آن برای زینت بخشیدن به هال و پذیرایی استفاده کنید.

حال که مدل آباژور خود را انتخاب کرده اید و می دانید چه چیزی برای شما مناسب است بهتر است به متریال هایی که برای آن استفاده شده است توجه داشته باشید چرا که متریال های موجود در این تجهیزات ارتباط مستقیمی با دوام و ماندگاری این تجهیزات دارد.

برای آباژور معمولا از پارچه هایی که زیبایی ظاهری بسیاری دارند استفاده می کنند که چشم نوازی بیشتری را برای محیط شما به همراه دارد و معمولا برای آباژور از پارچه های کتان، پنبه یا کارتی استفاده می کنند و در صورتی که جز آن دسته از افرادی هستید که تمایل دارید زود به زود از آباژور خریداری شده خسه می شوید و تمایل دارید آن را تعویض کنید بهتر است از آباژورهایی با پارچه ساده که حالتی تک رنگ دارند را خریداری کنید چرا که سادگی همیشه طرفداران خاص خود را دارد و به راحتی دل را نمی زند.

شما کاربران عزیز می توانید برای خرید آباژور به فروشگاه اینترنتی خانه شما مراجعه کنید و مدل های متنوعی از این محصول را مشاهده نمایید و با توجه به بودجه ای که برای این کار در نظر گرفته اید خرید خود را انجام دهید.

طراحی داخلی اتاق نشیمن

ایجاد تناسب در دکوراسیون خانه مخصوصا در اتاق نشیمن از اهمیت بالایی بر خوردار است. تهیه وسایل مناسب با نوع طراحی دکوراسیون از این لحاظ اهمیت دارد که حتی یک انتخاب اشتباه برای کوچکترین جزء می تواند تمام ترکیب را از حالت تعادل خارج کرده و باعث ایجاد بی نظمی شود.

آباژور ها یکی از اجزایی هستند که با کمی اهمیت دادن به آن ها و انتخاب درست با هزینه ای کم می تواند تاثیر بسزایی در تکمیل دکوراسیون خانه شما داشته باشد. آباژور ها علاوه بر زیبایی بصری که در محیط ایجاد می کنند با تکمیل نورپردازی و ایجاد نور مناسب فضای اتاق را دلنشین تر می کنند.

برای اینکه بتوان آباژور مناسب برای نوع طراحی دکوراسیون و چیدمان خانه را انتخاب کنیم نیاز است تا با ویژگی های اصلی یک آباژور آشنا شویم. آباژور ها انواع مختلف و اندازه های متفاوت دارند که هرکدام برای هدف خاصی انتخاب و تهیه می شوند.

 

آباژور رو میزی

 

دلیل استفاده از آباژور در منزل

قبل از انتخاب یک آباژور باید در نظر داشت که آباژور ها به عنوان منابع نور پردازی اصلی اتاق نیستند و وظیفه تامین نور فضا به عهده لوستر ها و چراغ های سقفی است. از آباژور ها به عنوان ایجاد نقاط کانونی نورانی برای مجزا کردن و یا متمایز کردن قسمتی از اتاق و یا بخشی از فضای دکوراتیو استفاده می شود.

از آنجایی که بیشتر لوازم دکوری خانه در اتاق نشیمن بکار می روند پس برای بیشتر دیده شدن و بهتر به نظر آمدن این لوازم استفاده از یک آباژور مناسب بسیار توصیه می شود تا با ایجاد نور متمرکز در قسمتی از محیط تاکید و اهمیت آن نقطه را نمایش دهد.

نحوه انتخاب محل قرار گیری آباژور

یکی از مهمترین نکاتی که باید در نظر داشت این است که گرانترین و زیباترین مورد در بازار همیشه بهترین انتخاب نیست بلکه در بسیاری از موارد زیبایی در سادگی است. بهتر است انتخاب آباژور با توجه به نوع چیدمان دکوراسیون و بودجه ای که برای این کار در نظر گرفته اید انجام شود رعایت نکات فنگ شویی و تناسب رنگ ها و طرح ها مهمتر از خرید لوازم گرانقیمت و بدون هدف است.

همانطور که بالاتر اشاره شد بهتر است که قبل از انتخاب آباژور ابتدا سایر وسایل اتاق را انتخاب کرده و چیده و پس از آن مشخص کنید که چه مدل آباژوری با چه طرح و پایه ای مناسب است. برای این کار علاوه بر تمام موارد گفته شده باید نقاط کانونی نور پردازی را نیز در نظر بگیرید و یا نقاط دنج و تاریک را انتخاب کنید تا با فوکوس نور بر آن نقاط بتوانید نور پردازی اتاق را کامل کنید.

 

آباژور رومیزی

 

 انتخاب نوع و مدل آباژور

برای انتخاب آباژور باید به دو موضوع اساسی انتخاب کنید اول نوع آباژور و مدل پایه آن است که بر اساس نوع چیدمان و دکوراسیون اتاق انجام می شود و دیگری دلیل استفاده از آباژور می باشد که برای چه هدفی انجام می گیرد.

این انتخاب می تواند به دلیل ایجاد روشنایی کلی، ایجاد فضای دنج و یا ایجاد روشنایی برای قسمتی از اتاق مثلا جهت مطالعه باشد. در باره دکوراسیون و نحوه چیدمان مفصل توضیح داده شد در ادامه به موضوع دوم می پردازیم.

آباژور رو میزی

نوع نور پردازی آباژور ها بسیار مرتبط با شکل، طرح، شید و رنگ آن دارد. به طور مثال آباژور پایه دار یا کنار سالنی مناسب برای ایجاد روشنایی کلی هستند و یا آباژورهای رومیزی برای ایجاد نقاط نورانی محدود تر برای مطالعه بهتر هستند. همچنین علاوه بر نوع و اندازه پایه آباژور، طرح و رنگ شید نیز تاثیر گذار می باشد.

طرح های شید آباژور ها عمدتا به صورت کلاسیک و سنی و یا مدرن و امروزی است. مدل های کلاسیک بیشتر با رنگ شید تیره با طرح های سنتی هماهنگ می شوند و مدل رومیزی آباژور با این نوع طراحی ها سازگار تر است، و برای دکورهای مدرن تر رنگ های روشن بیشتر استفاده می شوند.

 

حتما بخوانید: توصیه های جیمز تیفانی برای انتخاب آباژور مناسب

 

یکی از موثر ترین عوامل در ظاهر آباژور شید یا کلاهک آن است. جنس شید می تواند از مواد مختلف مثل پارچه، طلق، شیشه و یا حتی فلزی باشد. انتخاب نوع جنس شید سلیقه ای است و ارتباط مستقیم با نوع دکوراسیون اتاق دارد. حتی انتخاب رنگ آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر هدف از استفاده آباژور ایجاد تعادل و هماهنگ سازی با سایر وسایل اتاق است مدل پارچه ای با رنگ های تیره تر مناسب هستند اما اگر می خواهید از آباژور به عنوان یک وسیله تزئینی استفاده کنید از رنگ های روشن تر مانند نارنجی یا زرد میتوان استفاده کرد.

آباژور های پایه دار یا کنار سالنی به دلیل اینکه نور را به سمت بالا و رو به سقف می تابانند برای خانه هایی که سقف کوتاه تری دارند مناسب تر هستند زیرا با تابش نور به سقف باعث ایجاد خطای دید شده و سقف را بلند تر نشان می دهد. هرچند اگر آباژور را برای اتاق خواب می خواهید بهتر است از مدل رومیزی با شید تیره استفاده کنید تا به عنوان چراغ خواب نیز کاربرد داشته باشد.

از آنجایی که لوستر ها اصلی ترین منبع تولید نور و روشنایی در خانه هستند بنابر این هماهنگ سازی بین لوستر و آباژور از اهمیت بالایی برخوردا است. البته حتما لازم نیست که هردو یک شکل و یک طرح باشند اما از لحاظ رنگ بهتر است که هماهنگی داشته باشند.

مورد دیگری که باید هنگام هماهنگ سازی وسایل در نظر داشت مبلمان منزل می باشد. شما می توانید از آباژور های ایستاده در پشت محل قرار گیری مبلمان استفاده کنید و یا یک عدد آباژور رو میزی را در کنار آن قرار داد در این صورت حتما توجه داشته باشید که ارتفاع آن نباید بلند تر از مبل باشد. همچنین با توجه به شکل هندسی میزی که آباژور بر روی آن قرار می گیرد می توانید شکل شید را انتخاب نمایید.

 

نظر خود را بنویسید

whatsapp