نکات کلیدی در نورپردازی آرامش بخش منزل

نورپردازی رکیبی

نورپردازی در منزل با ایجاد جلوه ای بهتر و محیطی گرمتر می شود. شما با در نظر گرفتن دکوراسیون منزل خود می توانید نسبت به نورپردازی مناسب اقدام کنید. نورپردازی مناسب باعث بهتر جلوه داده شدن دکوراسیون شما می شود. 

نور پردازی آرامش بخش نور پردازی است که نور زیاد نباشد!!

بله درست است، نور بیش از حد هم می تواند باعث اختلال در بینایی شود، سعی کنید نور به صورت مستقیم با چشم برخورد نکند و نور ها به گونه ای باشند که ایجاد سایه در محیط و اشیا نکند.

قدرت نورپردازی در دکوراسیون بسیار بالاست و می تواند اتاق را منحصر به فرد و حتی زشت و نامناسب کند. به عنوان مثال، نور ناکافی در اتاق باعث می شود که اتاق کسل کننده، کوچک و ناراحت کننده به نظر برسد. روشنایی زیاد معایب خاص خود را نیز دارد، مثلاً روشنایی زیاد می تواند رنگ زیبای دیوارهای اتاق را ملایم و احمقانه جلوه دهد و حس ناخوشایندی را در دکوراسیون اتاق ایجاد کند. اما هر اتاقی به نور خودش نیاز دارد.

نورپردازی اتاق های کوچک

بزرگتر جلوه دادن یک فضای کوچک کار سختی است. نور یکی از راه حل های مقابله با این مشکل است. این خلاقیت تفاوت زیادی در یک اتاق کوچک ایجاد می کند، بنابراین نورپردازی مناسب قطعا بر زیبایی خانه تأثیر گذار است. اگر بیشتر وقت خود را صرف چیدمان وسایل می کنید، به یاد داشته باشید که نور می تواند فضا را کاملا متحول کند، نه تنها گوشه های تاریک را روشن می کند، بلکه بر خلق و خو نیز تأثیر می گذارد.

می توانید فضای کوچک خود را با چند گزینه هوشمند گسترش دهید. انتخاب مبلمان، مواد و رنگ های مناسب و همچنین نورپردازی می تواند جادویی باشد. مهم نیست که خانه شما چقدر خوب طراحی شده است، نورپردازی اشتباه می تواند حال و هوای منزل شما را خراب کند. این مقاله ایده های نورپردازی جالبی برای خانه های کوچک دارد.

نورپردازی منازل

ترکیب انواع وسایل نورپردازی مناسب

اکثر طراحان موافق هستند که یک اتاق به بیش از یک منبع نور نیاز دارد. علاوه بر این، این روش گزینه خوبی برای جلوگیری از خستگی ناشی از استفاده از وسایل ثابت است. وسایل نورپردازی را به گونه ای در فضا قرار دهید که تمام فضا را روشن کند و زوایای تاریک باقی نگذارد. می توانید لامپ های سقفی، دیواری و زمینی را در طراحی خود ترکیب کنید.

سعی کنید از هر چراغ با توجه به نیاز و عملکرد آن استفاده کنید. چراغ های سقفی می توانند جلوه خاصی به یک فضا از لحاظ بصری ببخشند. یک چراغ دیواری اتاق را بزرگتر نشان می دهد زیرا می تواند نور را در اتاق پخش کند. انتخاب صحیح نورپردازی در کف باعث افزایش روشنایی می شود. می توان آن را نقطه کانونی اتاق در نظر گرفت و در عین حال برای هدایت نور به یک منطقه خاص عمل می کند.

برای اینکه بتوانید یک نور پردازی حرفه ای و مطلوب در منزل خود داشته باشید از لوستر های سقفی و لوستر اس ام دی مدرن و دیوارکوب ها می توانید استفاده کنید .

همینطور برای تکمیل فضای بسیاری از طراحان داخلی، روشنایی و نور پردازی را اولویت کار خود برای شروع طراحی قرار می دهند، زیرا فقط با یک حرکت انگشت می توانید کلید برق را روشن کرده و محیط را با کم و زیاد کردن حالت های نور تبدیل به یک فضای آرمش بخش و دلنشین تبدیل نمایید.

لوسترهای چند طبقه اس ام دی با نور پردازی زیبا و قابلیت تعویض رنگ همراه با اپیلیکیشن های موبایلی امروزه جایگاه ویژه ای پیدا کردن چرا که به راحتی هر جای منزل که باشید می توانید نور منزل خود را به حالت دلخواه خود تغییر دهید .

استفاده از چراغ های آویز، لوستر، چراغ رشته ای، آباژور موارد مناسبی برای برقراری این نور پردازی می باشد که تنوع این محصولات ایده های مختلفی برای انجام این کار ایجاد می کنند. در اینجا چند روش و ایده خلاقانه را جهت زیباتر کردن خانه شما آموزش می دهیم.

استفاده از آویز ساده برای سقف های بلند

برخی از خانه ها سقف بلندی دارند. سقف های بلند توجه هر چشمی را به خود جلب می کند و اتاق را بزرگتر نشان می دهد. چراغ های آویز انواع مختلفی دارند که از بین گزینه های مختلف قابل انتخاب هستند. اما توصیه می کنیم از یک لامپ آویز ساده استفاده کنید. چراغ آویز شیشه ای بهترین انتخاب است. شفافیت می تواند ظاهری مینیمال به هر فضایی در خانه ببخشد.

نورپردازی داخلی منزل

 نور پردازی مناسب برای ورودی منزل

اگر ورودی شما کوچک است، می توانید به راحتی با یک چراغ آویز، دو عدد چراغ دیواری یا یک چراغ رومیزی مستقر در میز کنسول، نور دلپذیری برای ورودی ایجاد کنید.

نورپردازی منازل

بهتر است از چراغ های آویز بر روی میز غذا خوری استفاده شود. این نوع چراغ ها معمولا به صورت متقارن در اتاق قرار می گیرند و یا در مقابل آینه آویزان می شوند تا انعکاس نور در فضا به نحو احسنت انجام پذیرد. 

در گوشه های اتاق از چراغ دیواری استفاده می شود مخصوصا در اتاق هایی که فضایی نسبتا بزرگ دارند و یا اتاق مطالعه، استفاده از این نوع چراغ ها باعث پخش شدن نور در محیط می شود به طوری که تمام محیط به صورت یکپارچه روشن می گردد.

نورپردازی اتاق نشیمن

در اتاق نشیمن از ترکیبی از آباژورهای رومیزی و آباژورهای سالنی استفاده کنید تا نور ملایم، اثر آرامش بخش نیز داشته باشد. همانطور که اشاره شده بهتر است در سالن نشیمن محدوده میز غذا خوری روشن تر از سایر قسمت های اتاق باشد.

همانطور که می دانید، بیشتر فعالیت ها در اتاق نشیمن انجام می شود، به خصوص زمانی که میزبان مهمانی در خانه هستید. علاوه بر این، بیشتر مردم وقت خود را صرف مطالعه، تماشای تلویزیون یا دراز کشیدن روی مبلمان اتاق نشیمن می کنند. از آنجایی که اتاق نشیمن و پذیرایی برای کارکردهای زیادی مورد استفاده قرار می گیرند، نور این قسمت باید به راحتی کنترل شود تا بتوان با توجه به وجود نور کم (نور طبیعی یا کمبود نور روز) و موقعیت مکانی فضا را به طور کامل تنظیم کرد.

اگر می خواهید در این مکان ها مطالعه کنید، استفاده از چراغ های سقفی روشن بهترین گزینه است. در کنار کلید چراغ باید کلیدی برای تنظیم روشنایی این چراغ وجود داشته باشد تا بتوانید نور اتاق را مطابق با نیاز خود تنظیم کنید. در جاهایی که به نور بیشتری نیاز است باید از چراغ ها و چراغ های رومیزی استفاده کرد. این لامپ حس آرامش بیشتری را در محیط ایجاد می کند و در صورت استفاده از آن می توانید برخی از چراغ های سقفی را خاموش کنید. و در نهایت، آخرین نکته مهم در اتاق نشیمن، توجه به موقعیت میز تلویزیون است. سعی کنید هیچ نوری جلوی صفحه تلویزیون قرار ندهید تا بینایی شما دچار مشکل نشود.

استفاده از چراغ خواب در اتاق خواب با لامپ کم مصرف باعث ایجاد احساس راحتی و امنیت در فرد می شود. آشپزخانه نیز بهتر است دارای نور پردازی بیشتر باشد همچنین استفاده از چراغ در پشت سقف کاذب و چراغ های سقفی باعث زیبا تر شدن محیط آشپزخانه می شود. همچنین در دوطرف ورودی درب آشپزخانه میتوانید از چراغ دیواری استفاده نمایید.

لوستر و آباژور

 

نورپردازی در آشپزخانه

درست مانند یک وعده غذایی سالم و متعادل، آشپزخانه شما به نور مناسب نیاز دارد تا شما را در برای انجام امورات طول روز هدایت کند. یکی از مکان هایی که نور در آن مهمتر از محیط است، آشپزخانه است. با نصب هالوژن سقفی در امتداد لبه سقف، می توانید فضای روشن تری داشته باشید. نورپردازی زیر کابینت را فراموش نکنید. راه اندازی چراغ های LED باریک در زیر کابینت های بالایی، ساده ترین راه برای ایجاد یک میز با نور یکنواخت برای پخت و پز است.

نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی مناسب برای اتاق خواب

اگر اتاق خواب شما نور طبیعی کافی ندارد، باید نور خود را تامین کنید. کلیدهای دیمر را نصب کنید و روشنایی را تنظیم کنید. این دکمه ها به شما این امکان را می دهند که نور ملایم تا کم نور را بخوبی تنظیم کنید. یک چراغ خواب در پای تخت قرار دهید تا همیشه نور کافی برای مطالعه و غیره داشته باشید. اگر نور شب ندارید، یک دیوارکوب مناسب را امتحان کنید.

نورپردازی اتاق خواب

نکات مهم برای نورپردازی منازل

ابعاد و ارتفاع چراغ های آویز و لوستر ها باید یکدست و منظم باشند. آویز آشپزخانه باید به طوری باشد که با سر بلند قد ترین فرد خانه برخورد نداشته باشد و همچنین مانع دید نشود. معمولا 70 تا 90 سانتی متر بالاتر از کانتر و یا میز داخل آشپزخانه باید باشد.

اگر از آویز های چند شاخه استفاده میکنید فاسله هر شاخه باید بین 25 الی 30 سانتی متر باشد. لوستر در اتاق ناهار خوری نیز باید 70 الی 90 سانتی متر بالاتر از میز باشد و عرض پایه آن نباید از نصف تا سه چهارم طول میز بیشتر شود.

سوالی که ممکن است از خود بپرسید این است که ابعاد و قطر شید آباژورها چقدر باید باشد؟ پایه آباژور کنار تخت خواب شما باید پایین تر از خط دیدتان باشد و یا ارتفاع آن از سطح میزی که بر روی آن قرار دارد باید 30 الی 35 سانتی متر باشد. این مقدار از ارتفاع پایه نور کافی برای مطالعه کردن به هنگام خواب را نیز فراهم کند.

برای انتخاب قطر آویز های سقفی نیز بهتر است تا ابعاد اتاق را به متر در نظر بگیرید سپس آن را ضربدر عدد 12 کنید و معادل آن اندازه قطر شید آویز سقفی به سانتی متر در نظر بگیرید. و یا برای راحتی می توانید تمامی این فرمول ها را نادیده بگیرید و از یک آویز با قطر شید نسبتا بزرگ استفاده کنید تا فضایی آرامش بخش تر داشته باشید.

مهمترین بخش برای نور پردازی انعطاف پذیری آن است. مخصوصا در خانه هایی با مساحت کوچکتر که ممکن است از یک اتاق در زمان های مختلف چند استفاده شود. برای این کار استفاده ترکیبی از چراغ های دیواری، آویز سقفی، آباژور میزی و کنار سالنی این امکان را می دهد تا همزمان با رسیدن به زمان غروب و تاریک تر شدن هوای بیرون چراغ های بیشتری را متناسب با آن روشن کنید و نور فضای خانه را تنظیم نمایید.

نظر خود را بنویسید

whatsapp