نورپردازی آرامش بخش

بسیارای از طراحان داخلی، روشنایی و نور پردازی را اولویت کار خود برای شروع طراحی قرار میدهند. زیرا فقط با یک حرکت انگشت میتوانید کلید برق را روشن کرده و محیط را تبدیل به یک فضای آرمش بخش و دلنشین تبدیل نمایید. استفاده از چراغ های آویز، لوستر، چراغ رشته ای، چراغ سقفی و دیواری موارد مناسبی برای برقراری این نور پردازی می باشد که تنوع این محصولات ایده های مختلفی برای انجام این کار ایجاد می کنند. دراینجا چند روش و ایده خلاقانه را جهت زیباتر کردن خانه شما آموزش میدهیم.

بهتر است از چراغ های آویز بر روی میز غذا خوری استفاده شود. این نوع چراغ ها معمولا به صورت متقارن در اتاق قرار میگیرند و یا در مقابل آینه آویزان میشوند تا انعکاس نور در فضا به نحو احسنت انجام پذیرد.  در گوشه های اتاق از چراغ دیواری استفاده میشود  مخصوصا در اتاق هایی که فضایی نسبتا بزرگ دارند و یا اتاق مطالعه، استفاده از این نوع چراغ ها باعث پخش شدن نور در محیط می شود به طوری که تمام محیط به صورت یکپارچه روشن میگردد.

در اتاق نشیمن از ترکیبی از آباژورهای رومیزی و آباژورهای سالنی استفاده کنید تا نور ملایم، اثر آرامش بخش نیز داشته باشد. همانطور که اشاره شده بهتر است در سالن نشیمن محدوده میز غذا خوری روشن تر از سایر قسمت های اتاق باشد. استفاده از چراغ خواب در اتاق خواب با لامپ کم مصرف باعث ایجاد احساس راحتی و امنیت در فرد می شود. آشپزخانه نیز بهتر است دارای نور پردازی بیشتر باشد همچنین استفاده از چراغ در پشت سقف کاذب و چراغ های سقفی باعث زیبا تر شدن محیط آشپزخانه میشود. همچنین در دوطرف ورودی درب آشپزخانه میتوانید از چراغ دیواری استفاده نمایید.

 

ابعاد و ارتفاع چراغ های آویز و لوستر ها باید یکدست و منظم باشند. آویز آشپزخانه باید به طوری باشد که با سر بلند قد ترین فرد خانه برخورد نداشته باشد و همچنین مانع دید نشود. معمولا 70 تا 90 سانتی متر بالاتر از کانتر و یا میز داخل آشپزخانه باید باشد. اگر از آویز های چند شاخه استفاده میکنید فاسله هر شاخه باید بین 25 الی 30 سانتی متر باشد. لوستر در اتاق ناهار خوری نیز باید 70 الی 90 سانتی متر بالاتر از میز باشد و عرض پایه آن نباید از نصف تا سه چهارم طول میز بیشتر شود.

سوالی که ممکن است از خود بپرسید این است که ابعاد و قطر شید آباژورها چقدر باید باشد؟ پایه آباژور کنار تخت خواب شما باید پایین تر از خط دیدتان باشد و یا ارتفاع آن از سطح میزی که بر روی آن قرار دارد باید 30 الی 35 سانتی متر باشد. این مقدار از ارتفاع پایه نور کافی برای مطالعه کردن به هنگام خواب را نیز فراهم کند. برای انتخاب قطر آویز های سقفی نیز بهتر است تا ابعاد اتاق را به متر در نظر بگیرید سپس آن را ضربدر عدد 12 کنید و معادل آن اندازه قطر شید آویز سقفی به سانتی متر در نظر بگیرید. و یا برای راحتی میتوانید تمامی این فرمول ها را نادیده بگیرید و از یک آویز با قطر شید نسبتا بزرگ استفاده کنید تا فضایی آرامش بخش تر داشته باشید.

مهمترین بخش برای نور پردازی انعطاف پذیری آن است. مخصوصا در خانه هایی با مساحت کوچکتر که ممکن است از یک اتاق در زمان های مختلف چند استفاده شود. برای این کار استفاده ترکیبی از چراغ های دیواری، آویز سقفی، آباژور میزی و کنار سالنی این امکان را میدهد تا همزمان با رسیدن به زمان غروب و تاریک تر شدن هوای بیرون چراغ های بیشتری را متناسب با آن روشن کنید و نور فضای خانه را تنظیم نمایید.

نظر خود را بنویسید

نظرات

با تشکر از سایت خانه شما
بسیار عالی و مفید
01/12/1397 10:14 ق.ظ
whatsapp