مهم ترین نکات در خصوص خرید لوستر

لوستر چتری

از زیبا ترین و شکیل ترین مواردی که افراد می توانند در دکوراسیون داخلی استفاده کنند، لوسترها هستند. از لوسترها می توان در فضاهایی مثل پذیرایی، اتاق خواب، اتاق نشیمن، آشپزخانه و غیره استفاده کرد. لوسترها به عنوان نقطه مرکزی در دکوراسیون خانه هستند.

امروزه بنا به گزینه های متنوعی که در بازار وجود دارد، لوسترها در اندازه ها و اشکال متفاوت و متنوعی تولید می شود که هر کدام اشکال، اندازه و سبک متفاوت و خاص خود را دارد. هماهنگی دکوراسیون منزل با سبک لوستر یکی از عوامل کلیدی در خرید لوستر مناسب است. اگر در خرید لوستر فقط سلیقه شخصی را در نظر بگیرید، عدم هماهنگی بین این دو جزء می تواند ظاهری نامتعادل ایجاد کند. اهمیت نصب لوستر با دکوراسیون به حدی است که برخی از معماران معتقدند برای انتخاب سبک لوستر به سبک آباژورهای موجود در خانه نیز توجه کنند.

لوستر سلطنتی

تاریخچه پیدایش لوستر

می گویند اولین طرح لوستر متعلق به ایتالیایی ها در حدود سال 1500 است که جرقه طراحی و استفاده از اولین لوسترها را به جهانیان بخشیدند. این لوستر به سرعت در اروپا که تازه وارد دوره رنسانس شده بود و توجه بیشتری به هنر، شکوه و زیبایی داشت، مورد استقبال قرار گرفت. اشراف اروپایی و ثروتمندان انگلستان، هلند، ایتالیا و به ویژه فرانسه اکنون می‌توانستند علاوه بر روشنایی کاخ‌های خود، با استفاده از لوستر شکوه بیشتری به ارمغان بیاورند و به همین ترتیب لوسترها به سرعت جزء لاینفک معماری و دکوراسیون باب شدند. اولین لوسترها معمولاً از چوب ساخته می شدند و نورپردازی آنها نیز با شمع های فراوان انجام می شد.

در واقع این لوسترها با جمع آوری تعداد زیادی شمع روشنایی لازم را تامین می کردند. پس از مدتی شمع ها جای خود را به گازی که از فاضلاب تامین می شد دادند، اما به تدریج با گاز طبیعی و چراغ برق جایگزین شدند. اولین چلچراغ ها بسیار بزرگ و سنگین بودند و به دلیل این اندازه، نمادی از عظمت و شکوه بناهای اعیان و خانواده های سلطنتی به شمار می رفتند. با پیشرفت تکنولوژی و پیشرفت صنعت نورپردازی و دکوراسیون نمونه های کوچکتر و سبکتر معرفی شده است و اکنون انواع لوسترها با کاربردهای مختلف و تنوع بسیار زیاد در همه جا به چشم می خورد.

لوستر تاریخی و سلطنتی

مهم ترین نکات هنگام خرید لوستر

از اولین نکته هایی که برای خرید لوستر باید به آن توجه کرد، هدف از خرید لوستر است. باید ابتدا انتخاب کنید که لوستر را برای ایجاد روشنایی و تامین نور محیط می خواهید یا برای زیبایی و تزیین فضای منزل. 

قیمت لوستر

 لوسترها با اندازه ها و شکل های متنوعی تولید می شود که باعث ایجاد بازه قیمتی بزرگی می شود. برای خرید بهتر است ابتدا مشخص کنید که چقدر می خواهید برای خرید لوستر هزینه کنید. اگر بودجه ی شما کم است و قصد دارید از فروشگاه های اینترنتی خرید کنید، می توانید از فیلتر قیمت استفاده کنید که محصولی را نشان دهد که متناسب با بودجه شماست. همیشه محصولات با قیمت پایین و ارزان تر، نشان دهنده کیفیت پایین با اندازه یا اندازه کوچک لوستر نیست.

اگر بودجه شما قابل توجه است، انتخاب های بیشتری دارید.

فضای اتاق

 بعد از بررسی میران بودجه شما باید بررسی کنید که آیا فضای لازم و مناسب برای لوستر در منزل شما وجود دارد؟ نکته مهم قبل از انتخاب لوستر در نظر گرفتن فضای مناسب و ایده آل برای آن است. 

ابعاد و اندازه اتاق را قبل از خرید لوستر یادداشت کنید و با کمک مشاوران و متخصصان بهترین انتخاب را انجام دهید. برای مثال اگر برای اتاقی که خیلی کوچک است، لوستری بزرگ تهیه کنید، از لحاظ ظاهری و فضا به مشکل می خورید.

سبک لوستر انتخابی

سبک دکوراسیون محیط

 از دیگر نکات مهم برای خرید لوستر، سبک دکوراسیون محیط است. بعد از این که یکی از سبک ها مثل سبک کلاسیک، مینیمال، مدرن، سنتی و یا غیره را انتخاب کردید، خرید لوستر برای شما راحت تر می شود چون خرید لوستر با سبک دکوراسیون رابطه مستقیم دارد. مثلا برای محیطی با دکوراسیون مدرن بعید است که از لوستری با سبک سنتی استفاده کنید.

جنس لوستر

جنس لوستر

 از نکات مهم دیگر برای خرید لوستر، جنس آن است. لوسترها از موادی مثل برنج، کریستال، فلز، آهن و غیره تولید می شوند. معمولا برای هر سبکی در لوستر از جنس خاصی استفاده می شود. قبل از انتخاب باید به این توجه کنید که جنس و رنگ لوستر در برابر کاغذ دیواری، مبلمان، پرده ها و غیره چگونه خود را نشان می دهد. ایجاد هماهنگی با دیگر وسایل رو شنایی که در آن مکان هستند نیز ضروری است. 

بررسی کنید که آیا مواد داخلی به خوبی با آن نوع لوستر مطابقت دارد یا خیر. به عنوان مثال، اجازه دهید آنها به خوبی با ظاهر پوشش پنجره، کاغذ دیواری، مبلمان و غیره ترکیب شوند. علاوه بر این، سعی کنید در همه وسایل روشنایی خانه خود، از لوستر گرفته تا چراغ های دیواری، یکپارچگی ایجاد کنید. لوستر از آن دسته اکسسوری هایی نیست که برای تنوع مدام قابل تغییر باشد، پس بهتر است گزینه هایی را پیدا کنید که به خوبی با رنگ های مختلف هماهنگی داشته باشند.

لوستر فلزی ایسا

ارتفاع سقف

از نکات مهم دیگر برای خرید لوستر، درنظر گرفتن ارتفاع سقف است. لوسترهایی با ارتفاع و شاخه های زیاد به همراه آویز مناسب اتاق هایی است که سقف آن ها ارتفاع زیادی دارد.

زمانی که سقف محیطی را برای نصب لوستر انتخاب می کنید بسیار کوتاهتر از حد معمول است، نمی توانید از لوسترهای آویزان مخصوصا نوع کریستالی آن استفاده کنید، زیرا ممکن است هنگام راه رفتن سر افراد با آن برخورد کند، مگر اینکه محل آویزان به گونه ای باشد که بتوان بالای میز پذیرایی یا ناهارخوری قرار داد، اما به طور کلی در شرایط عادی، لوستر سقفی بهترین انتخاب برای سقف های کوتاه است.

استاندارد بودن لوستر

لوستری که می خرید باید استانداردهای معمول بازار را داشته باشند مثلا حباب لوستر باید تا حد امکان، حباب های ساده ای باشند که به راحتی در بازار پیدا شوند تا در صورتی که یکی از حباب های لوستر شکست، مجبور نباشید کل لوستر را تعویض کنید. لوسترها باید در عین جذابیت و خاص بودن، استاندارد باشند و قطعات آن ها در بازار پیدا شود.

نورپردازی لوستر

نورپردازی

در مورد نورپردازی ابتدا باید به نور موجود در محیط مورد نظر توجه کنید و بر اساس آن میزان روشنایی لوستر را تعیین کنید. طبیعتاً باید لامپ های بیشتری داشته باشید تا نور بیشتری از لوستر خود دریافت کنید. نورپردازی با لوسترها به چند مدل تقسیم می شود: سربالا، سرپایین، خوابیده. در مدل سربالا، نور به سمت بالا پخش می شود و در نتیجه سقف را روشن می کند، اما در مدل سرپایین، با قرار گرفتن شاخه ها و در نتیجه لامپ ها در پایین لوستر بوده و نور پدید آمده در قسمت پایین بیشتر است و سقف تاریک خواهد بود. در مدل سوم، انشعابات به موازات سقف قرار می گیرند و این فرم اغلب به صورت معلق و لوستر سقفی نامیده می شود. در این نوع لوسترها نورپردازی اصولاً در کناره ها یعنی روی دیوارها انجام می شود. از نور خورشیدی و مهتابی با هم برای روشنایی استفاده کنید تا نور تک رنگ لوستر چشم شما را اذیت نکند و بر رنگ دکوراسیون منزل تاثیری نگذارد.

سایز لوستر

از سایز های متفاوت لوستر برای فضاهای مختلف می توان استفاده کرد مثلا در اتاق نشیمن از لوستر بزرگتری نسبت به لوستر آشپزخانه باید استفاده کرد.

بیشتر بدانید : معروف ترین برندهای لوستر

لوستر شاخه ای

نگهداری و نظافت لوستر

بعد از انتخاب لوستر برنامه ریزی برای حفظ کیفیت لوستر در طول زمان مهم است. بعد از اینکه لوستر را نصب کردید، باید آن را به طور مرتب تمیز کنید تا کیفیت آن حفظ شود.

لوستر ها هم مثل وسایل دیگر مستعد جذب گرد و غبار هستند. هرچه لوستر درای طراحی پیچیده تر و بزرگتر باشد، گرد و غبار بیشتری جذب می کند و تمیز کردن آن ها نیز سخت تر است. پس اگر برای شما سخت است که لوسترهای بزرگ را تمیز کنید، بهتر است لوستری کوچک با طرحی ساده تر انتخاب کنید.

لامپ های لوستر

در زیباسازی محیط، انتخاب رنگ لامپ و نور پردازی فضا خیلی مهم است. در نظر داشته باشید که از لامپ های مهتابی و افتابی برای نور پردازی در کنار هم استفاده کنید که هم نور یک رنگ لوستر باعث اذیت شدن چشمتان نشود و هم رنگ دکوراسیون منزل تحت تاثیر قرار نگیرد.

لوستر کریستال

لوستر در سقف های گچ بری شده 

برای سقف های گچ بری شده، از لوسترهای ساده و بدون شلوغی استفاده کنید چون استفاده از لوسترهای حباب دار یا شاخه های زیاد، در کنار تزیینات سقف باعث شلوغی خیلی زیاد می شود که خستگی چشم و خسته کننده بودن دکوراسیون را به همراه دارد.

لوستر اتاق پذیرایی

با بررسی گذشته لوسترها، به این موضوع پی می بریم که این اکسسوری های پر طرفدار در خانه های قدیم، فقط در اتاق هایی که بسیار بزرگ بودند یا بالای میزهای بزرگ نصب می شد اما امروزه نقش لوسترها در اتاق های نشیمن (پذیرایی) بسیار پر رنگ تر شده است.

نظافت لوستر

این که لوستر شما هر چند وقت یکبار نیاز به نظافت دارد و باید تمیز شود، بستگی به محیطی دارد که در آن قرار دارید. میزان گرد و خاک موجود در فضا بر میزان روشنایی و جلوه لوستر تاثی گذار است.

دوده ها و گرد و غبارها بر عمر لامپ ها تاثیر گذار است و موجب کاهش عمر لامپ ها می شود.

برای نظافت لوستر ها، ابتدا لازم است ابزار مناسب برای نظافت لوسترها را فراهم کنید که کمترین زمان را بدون روشنایی سپری کنید. ابتدا لازم است که برق را قطع کنید و این کار را از طریق داخل جعبه فیوز منزل انجام دهید تا اگر مشکلی در سیم کشی برق ساختمان وجود دارد، خطری شمارا تهدید نکند. لامپ ها را باز کرده و در مخلوط آب و صابون تمیز کنید.

برای نظافت بخش های کریستالی لوستر لازم است از مخلوط الکل و آب استفاده کنید به صورتی که سه قسمت آب و یک قسمت الکل باشد و لوستر را در محلول قرار داده تا تمامی آلودگی ها پاک شود. از محلول آب و صابون برای نظافت لاله ها و حباب ها استفاده کنید. کافی است 30 دقیقه زمان دهید که در محلول قرار بگیرند و در انتها با یک پارچه نخی آن هارا خشک کنید.

لوستر دایره ای

نظر خود را بنویسید

whatsapp