مزایا و معایب استفاده از تابه چدنی

مزایا . معایب تابه چدنی

تابه چدنی نسل جدید و مقاوم و بسیار پر کاربردتر از تابه های معمولی و تابه های تفلون می باشند که با توجه به جنس و کارایی جایگاه خودشون را در آشپزخانه ها بیشتر از قبل کرده اند.

یکی از پر کاربردترین و پرطرفدارترین محصولات خانه ی شما تابه ی چدنی است. این تابه خیلی مشابه تابه های معمولی است فقط عمق آن کمتر و کف آن شیاردار است .دلیل طراحی این شیارها ایجاد خطوط قهوه ای برشته طور روی غذاهای گوشتی یا سبزیجات است تا مثل غذاهای کباب شده روی تنور یا باربیکیو باشد.

تابه چدنی

اگر به تازگی سری به بازار زده باشبد متوجه می شود که مدل های مختلفی از تابه استیل، ‏روحی، تفلون، مسی، نچسب و آلومینیومی وجود دارند که توانسته اند جایگزینی برای تابه های ‏چدنی باشند اما بهتر است این حقیقت را فراموش نکنیم که هیچکدام از آن ها دوام و ماندگاری چون تابه ‏های چدنی نداشتند و ندارند و همین امر سبب شده است که بسیاری از افراد تابه های چدنی را به دیگر مدل های تابه ترجیح دهند و از آن برای پخت و پز خود استفاده کنند. لازم به ذکر است که طرفداران تابه های چدنی روز به روز در حال افزایش هستند و توانسته اند جای خود را در میان بسیاری از افراد و خانواده ها باز کنند.

ما در این مقاله در تلاش هستیم که اطلاعات مفیدی را در ارتباط با تابه چدنی، مزایا و معایب استفاده از تابه چدنی و غیره در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهیم. اگر قصد خربد تابه چدنی را دارید این مقاله را از دست ندهید چرا که شما را در خرید این محصولات کاربردی کمک می کند.

اطلاعاتی در ارتباط با تابه چدنی

اطلاعاتی در ارتباط با فلز چدن

‏چدن فلزی آلیاژی است که مواد تشکیل دهنده آن را آهن تشکیل داده است و برخی افراد بر این باور هستند که تمامی مواد تشکیل دهند این آلیاژ را آهن تشکیل داده است که باوری کاملا اشتباه است و بهتر است که بدانید این فلز از ذوب آلیاژهای کربن و آهن به وجود می آید هرچند مقادیر بسیار کمی سیلیکون، منگنز، گوگرد و فسفر نیز در روند تولید آن استفاده می شود که این امر به خاطر بیشتر شدن خواص چدن می باشد و بهتر است که بدانید برای آن که این فلز قابلیت ریخته گری بالایی داشته باشد از ترکیبات بالا در روند تولید آن استفاده می کنند.

برای تولید چدن، سنگ آهن را در کوره حرارت می دهند تا زمانی که ذوب شود سپس فلز مذاب را در فلز می ریزند تا سفت شود و به شکل شمش درآید.

شمش های ساخته شده مجددا در قالب مخصوص ذوب می شوند و در نهایت چدن ساخته می شود و می توان با آن محصولات متنوعی چون تابه را تولید کرد.

قابلمه چدنی برای پخت چه غذاهایی مناسب است؟

قابلمه چدنی برای پخت چه غذاهایی مناسب است؟

از مهم ترین مزایای استفاده از قابلمه های چدنی می توان به پخت انواع غذا اشاره کرد برای نمونه شما می توانید غذاهای مختلفی از قبیل سرخ کردنی، آب پز, گریل و غیره استفاده کرد اما به این نکته توجه داشته باشید در صورتی که غذا را برای مدت زمان بالایی در این ظروف آماده کنید طعم آهن را به خود جذب می کند و غذا طعمی ناخوشایند به خود می گیرد.

غذاهای اسیدی چون چون گوجه فرنگی طعم دهنده هایی چون سرکه و آبلیمو را بهتر است در این ظروف استفاده نکنید زیرا می تواند طعم نامطلوبی را در غذا ایجاد کند.

 تابه چدنی

دلایل پرطرفدار بودن تابه ی چدنی 

تابه ی چدنی احتیاج به قطره ای روغن ندارد.

  • برای گریل انواع سبزیجات یا گوشت بسیار عالی عمل می کند.
  • در تابه های چدنی خانه ی شما به دلیل ضخامت و وزن بالا غذا را می توان بسیار با کیفیت تر و سریع تر تهیه کرد.
  • بدون فر می توان در تابه های چدنی خانه ی شما نان یا پیتزا پخت.
  • در طبیعت می توان روی ذغال قرار داد و انواع کباب را روی آن درست کرد.
  • این نکات مثبت تعاریف ما نیست بلکه مشتریان خانه ی شما آن را به ما انتقال داده اند.

کدام شکل تابه ی چدنی بهتر است ؟

تابه های چدنی سه شکل دارند: بیضی، چهارگوش و دایره. انتخاب شکل آن بیشتر سلیقه ای است اما بهترین شکل آن به دلیل فضای بیشتر برای پخت و گرمای بیشتر در گوشه های تابه، شکل مربع آن است.

تابه با یک دستگیره بخریم یا دو دستگیره؟

دسته های تابه های گریل دو حالت دارد یا یک دسته در وسط قرار دارد یا دو دسته در اطراف که بهترین نوع آن، نوع دو دسته است که کار حمل و حرکت دادن آن را راحت تر می کند.

 

حتما بخوانید: راهنمای خرید ماهیتابه چدنی

 

رعایت چه نکاتی باعث طول عمر بیشتر ظروف چدنی می شود؟

اگر از ظروف چدنی درست استفاده شود، این ظروف مادام العمر خواهند بود، دمای ظرف نباید یک دفعه تغییر کند و سرد و گرم شود، بعد از شست و شوی ظرف حتما آن را خشک کنید و از لوازم تیز و برنده برای ظروف چدنی استفاده نشود چون باعث کاهش عمر ظرف می شود.

 

تابه چدن wok

 

مزایای ظرف چدنی 

طول عمر زیاد 

یکی از دلایل استفاده از ظروف چدنی طول عمر زیاد و ماندگاری بالا و همچنین در برابر خراشیده شدن یا خراب شدن بسیار مقاوم است و قابل ترمیم هستند.

مقاوم در مقابل حرارت زیاد

مقاوم بودن ظروف چدنی در برابر حرارت بالا یکی از بهترین نکات در بحث پخت و پز است. از ظروف چدنی می توان در هر منبع گرمایشی مثل اجاق گاز، شعله آتش هیزم و غیره استفاده کرد.

محصولی از دل طبیعت

چدن کاملا از مواد طبیعی ساخته می شود و برخلاف بعضی از پوشش های ظروف نچسب، از صد در صد مواد طبیعی ساخته شده است. این یک ویژگی مثبت برای پخت و پز غذای سالم است.

ظرف چدنی پایه ی ثابت هر آشپزخانه ای

ظرف چدنی علاوه بر خانه ها، در رستوران ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه در بسیار از رستوران ها به جای ظروف چینی یا متنوع دیگر از تابه ها و قابلمه های چدنی استفاده می شود مخصوصا در رستوران های شیک و معتبر.

روغن کمتر برابر است با سلامت بیشتر 

پخت غذا در ظرف های چدنی متفاوت تر از ظروف معمولی است. برای استفاده از روغن در ظروف چدنی ابتدا باید ظرف را کاملا گرم کنید و بعد روغن را اضافه کنید و روغن را با تکان دادن در سراسر ظرف پخش کنید. فقط کافی است لایه ی بسیار نازکی از روغن سراسر سطح تابه را بپوشاند در نتیجه در مصرف روغن صرفه جویی می شود.

قیمت مناسب دارد

منظور از این که تابه های چدنی قیمت مناسب دارند این نیست که این تابه ها ارزان هستند، شما کاربران عزیز با اندکی تحقیق و پرس و جو متوجه می شوید که تابه های چدن جزء تابه های گران قیمت در بازار هستند که برای خرید آن باید هزینه ای بیشتر در مقایسه با تابه های آلومینیومی و نچسب پرداخت بلکه منظور ما از این که این تابه برای شما صرفه اقتصادی دارند این است که با توجه به طول عمر بالایی که تابه های چدنی دارند نیازی به تعویض مداوم آن ها ندارید و شما می توانید چند سال از آن استفاده کنید (برای آن که طول عمر ظروف چدنی افزایش پیدا کند ما در ادامه مقاله به نکاتی اشاره خواهیم کرد)

مدل های مختلفی دارند

همان طور که می دانید ظروف چدنی در زمره محبوب ترین ظروف هستند و همین امر سبب شده است که مدل های مختلفی از این ظروف تولید شوند که هر کدام از آن ها کاربردهای متنوعی دارند.

شستشو راحتی دارند

با توجه به سطح نچسب تابه های آلومینیومی شستشو و تمیز کردن آن در مقایسه با ظروف شیشه ای و

آلومینیومی راحت تر است

با توجه به استحکام و مقاومت بالایی که تابه های چدنی دارند این امکان را برای شما به وجود می آورد که بر روی تمامی سطوح از جمله فر، اجاق گاز، باربیکیو، اجاق هیزمی و غیره غذا را آماده کنید.

حرارت و گرما را به صورت یکنواخت به تمامی قسمت های تابه منتقل می کند و همین امر سبب می شود که تمامی قسمت های غذا به صورت یکنواخت آماده شود و شما نگرانی بابت گرم کردن و پخت غذا نداشته باشید.

با ظروف چدن غذای سوخته نداشته باشید

ظرف های چدنی از سوختن غذا جلوگیری می کند

 

تابه چدنی

در بسیاری از مقالاتی که در ارتباط با ظروف چدن نگارش شده است به این نکته اشاره شده که ظروف چدن مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد و می توان آن را در فر قرار داد اما توجه داشته باشید قبل از قرار دادن این ظروف بهتر است به مراحلی که در ادامه اشاره می کنیم توجه داشته باشید:

  • فر را با دمای 232 تا 260 درجه سانتی گراد گرم کنید ( 450 تا 500 درجه فارنهایت)
  • تابه خود را به صورت وارونه درون فر قرار دهید و یک ورق آلومینیومی زیر آن قرار دهید.
  • تابه را به مدت 30 دقیقه درون فر بگذارید در این زمان ممکن است شاهد کمی دود باشید که بهتر است نگران نباشید زیرا این امر کاملا طبیعی است.
  • در نهایت فر را خاموش کنید و اجازه دهید که تابه درون فر دربسته با دمای اتاق خنک شود.
  • این کار سبب می شود مقاومت تابه شما به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

ویژگی های ظروف چدنی اصل 

ویژگی های ظروف چدنی اصل 

چدن در واقع همان آهن است که به شیوه ی مخصوصی درست شده است و آهن ربا به آن می چسبد. اگر به هر دلیلی آهن ربا به آن نچسبد، ظرف چدنی نیست، ظرف چدنی اصل در همه سطوح درونی و بیرونی یک شکل و یک دست است مثلا نباید پشت ظرف که روی گاز قرار می گیرد به رنگ آلومینیوم یا نقره باشد.

مزایای ظروف چدنی بسیار است و همین امر سبب شده است که خانم های خانه دار آن را برای آشپزخانه خود خریداری کنند و غذایی سالم را برای خانواده خود آماده نمایند اما برای آن که بتوانید از مزایای ظروف چدن بهره مند شوید بهتر است که چدن اصلی را خریداری کنید، حال این سوال به وجود می آید مگر ظروف چدن تقلبی هم دارند؟ بله ظروف چدن نیز همانند هر وسیله محبوب دیگری اصلی و تقلبی دارند و افراد سودجو بسیاری هستند که درصدد هستند برای دستیابی به سود و فروش محصولات خود اقدام به تولید نمونه های تقلبی تابه چدن کرده اند بنابراین بهتر است افراد قبل از هر گونه خریدی از اصل بودن تابه چدن مطمئن شوند.

برای اینکه بتوانید یک خرید موفق در این محصولات داشته باشید می توانید مقاله چگونگی تشخیص ظروف چدنی اصل از تقلبی را مطالعه نمایید.

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که بار اول است که قرار است تابه های چدنی را خریداری کنید بهتر است به مواردی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم توجه داشته باشید تا بتوانید خریدی بهینه را تجربه کنید.

به رنگ ظروف توجه داشته باشید.

چدن فلزی با رنگ مشکی یا قهوه ای تیره است که جلا و براقیت بالایی دارد، لبه های تابه و درب آن باید دارای چدن مشکی رنگ باشند. داخل تابه را بررسی کنید باید درون ظرف های چدن شیارهای مارپیچی وجود داشته باشد و شما باید این شیارها را به راحتی مشاهده کنید.

 در زمان لمس کردن کف تابه متوجه زبری می شوید نگران این قضیه نباشید زیرا چدن اصل مقداری زبری دارد.

چدن اصلی به راحتی زنگ می زند و در صورتی که طول عمر بالایی داشته امکان این که به رنگ قرمز یا نارنجی درآید بسیار است.

ظروف چدن وزن سنگین تری در مقایسه با دیگر جنس ها دارد و با بلند کردن آن به راحتی می توانید متوجه این امر شوید.

ظروف چدنی اصل یکپارچه هستند و در صورتی که تابه دسته داشته باشد به صورت کامل به آن متصل است و در صورتی که متوجه شدید دستگیره تابه به آن پیچ شده است قطع به یقین تابه کیفیت لازم را ندارد یا این که تابه تقلبی است.

ظروف چدنی اصل برای انتقال گرما به داخل در قسمت های بیرونی خود دارای فرورفتگی هایی هستند برای نمونه تابه های قدیمی دارای سه الی چهار فرورفتگی در قسمت های بیرونی خود هستند این در حالی است که تابه های چدنی که امروزه تولید می شوند دارای کف معقر هستند.

ظروف چدنی اصل شکننده هستند!!

چدن بر روی رنگ بعضی غذاها مثل فسنجان تاثیر گذار است و مثلا فسنجان را تیره می کند.

اگر آب در ظرف چدنی بماند، ظرف زنگ می زند.

ظرف چدنی، دشمن کم خونی

به دلیل آزاد کردن یون آهن در ظروف چدنی هنگام پخت و پز، این ظروف به درمان کم خونی و فقر آهن کمک می کند. 

در برابر زنگ زدگی ظروف چدن چه اقدامی انجام دهیم؟

در برابر زنگ زدگی ظروف چدن چه اقدامی انجام دهیم؟

اگر ظرف چدنی شما دچار زنگ زدگی شد، کافیست با استفاده از سیم ظرف شویی لایه زنگ زده را از روی سطح ظرف جدا کنید. برای راحت تر جدا شدن لایه ی نارنجی رنگ می توانید از شوینده های نسبتا قوی استفاده کنید. قبل از استفاده از این شوینده ها مطمئن باشید که مواد خطرناک توسط سطح ظرف جذب نشود.

ظرف چدنی خود را از خانه ی شما بخواهید 

تا الان به نکات زیادی برای نگهداری و استفاده از ظروف چدنی پرداختیم حال وقت تهیه این محصول است. وب سایت خانه شما بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت تابه چدنی را در اختیار شما قرار می دهد.

ظرف چدنی را چگونه خریداری کنیم؟

برای خرید ظروف چدنی از وب سایت خانه ی شما سه روش وجود دارد

  1. از وب سایت خرید کنید: تمامی محصولات خانه ی شما بر روی سایت موجود هستند. شما می توانید وارد سایت خانه ی شما بشوید و با انتخاب گزینه ی خرید و از طریق پرداخت درگاه بانکی محصول خود را سفارش دهید و در طول یک هفته محصول را درب منزل تحویل بگیرید.
  2. خرید تلفنی: شما می توانید با تماس با تیم خانه ی شما هماهنگی های لازم را با پشتیبان انجام دهید و خرید خود را نهایی کنید.
  3. خرید از اینستاگرام : شما می توانید وارد پیج khaneyeshoma شوید و از طریق دایرکت سفارش خود را ثبت کنید. 

ظروف چدنی

معایب تابه های چدنی

با تمام مزایایی که از قابلمه ها و تابه های چدنی ذکر کردیم، نمی توانیم این ظروف را کاملا بدون عیب بدانیم. از معایب تابه های چدنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برای استفاده از این ظروف ابتدا باید آن را چند دقیقه گرم کنید و این موضوع وقت شما را می گیرد.

این ظروف نسبت به تابه های تفلون و آلومینیوم وزن سنگین تری دارند.

اگر مدت طولانی در برابر رطوبت قرار بگیرند، ممکن است زنگ بزنند.

اگر در ظروف چدنی غذاهای اسیدی بپزید باعث واکنش اسید موجود در مواد غذایی با آهن این ظروف می شود و باعث می شود غذای شما بدرنگ و بدطعم شود.

چدن جنس شکننده ای دارد و اگر با جسم سخت برخورد کند یا ضربه بخورد، ممکن است بشکند یا ترک بخورد.

نکات مهم در زمان استفاده از تابه های چدنی

نکات مهم در زمان استفاده از تابه های چدنی

همان طور که در جریان هستید برای آن که طول عمر هر وسیله ای افزایش پیدا کند باید به یک سری نکات توجه داشته باشید و قاعدتا تابه های چدنی از این قاعده مستثنی نیستند و شما دوستان عزیز برای آن که طول عمر تابه های چدنی بیشتر باشد باید در زمان استفاده از آن ها به نکاتی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم توجه داشته باشید تا بتوانید سالیان سال از این محصولات استفاده کنید و از مزایای آن بهره مند شوید.

ما در ادامه به برخی از نکات که طول عمر تابه چدنی را افزایش می دهند اشاره خواهیم کرد:

برای شستشو ظروف چدنی بهتر است از شوینده های ملایم و آب گرم استفاده کنید.

ظروف چدنی را بعد از شستشو حتما خشک کنید برای خشک کردن این ظروف می توانید آن ها را بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا رطوبت آن تبخیر شود در غیر این صورت امکان زنگ زدن تابه بسیار است. در صورتی امکان حرارت دادن این تابه وجود نداشت می توانید برای خشک کردن آن از دستمال کاغذی استفاده کنید.

از روغن های مخصوص پخت و پز استفاده کنید و اجازه دهید که روغن کمی گرم شود و حواستان باشد که داغ بسیار داغ نشود زیرا این امر می تواند معایب بسیاری را برای تابه به همراه داشته باشد و طول عمر آن را کاهش دهد.

برای آن که طول عمر تابه چدنی افزایش پیدا کند بعد شستن و خشک کردن آن بهتر است چند قطره خیلی کم روغن به کف تابه بزنید و آن را پخش کنید فرقی ندارد از چه روغنی استفاده می کنید هدف چرب کردن تابه است نه استفاده از روغن

برای تفت دادن حتما از کفگیر یا قاشق چوبی و پلاستیکی استفاده کنید.

از شستن تابه چدنی در ماشین ظرفشویی خودداری کنید.

در صورتی که غذا به کف تابه چسبیده باشد نیازی به استفاده از سیم ظرفشویی نیست تنها کافی است تا زمانی که تابه داغ است دو الی سه قاشق نمک و آب گرم به کف تابه بزنید و با یک اسکاچ نرم اقدام به شستن ظرف کنید.

تحت هیچ شرایطی زمانی که تابه چدنی شما داغ است آن را زیر آب سرد نگذارید زیرا این امر سبب می شود که تابه ترک بردارد و یا اینکه تاب بخورد.

شما کاربران عزیز برای آن که بتوانید تابه چدن را با بالاترین کیفیت و قیمتی مناسب خریداری کنید بهتر است که خرید خود را از مراکز معتبر انجام دهید زیرا این مراکز تمام تلاش خود را به کار می برند که رضایت مشتری را به دست بیاورند و برای این کار محصولات اصلی را به مشتریان می فروشند، یکی از این مراکز که در این زمینه سابقه ای درخشان دارد می توان به مجموعه خانه شما اشاره کرد که شما می توانید از طریق شماره های درج شده در انتهای مقاله با کارشناسان فروش ما ارتباط برقرار کنید و تابه چدنی اصل را با بالاترین کیفیت و قیمتی به صرفه خریداری کنید و از مزایای آن بهره مند شوید.

تابه چدنی و گریل

تابه چدنی و گریل 

یکی از دغدغه های هر خانم خانه دار، داشتن یک تابه است که برای گریل کردن انواع مرغ، ماهی و سبزیجات در آن استرس چسبیدن را در آن نداشته باشند.

گریل کردن به معنای این است که لایه ی گوشت، مرغ، ماهی و سبزیجات سرخ شود که باعث خوش طعم تر شدن می شود. داشتن یک تابه برای گریل کردن این غذاها کار شما را سریع تر خواهد کرد.

همیشه در گریل کردن به این نکته توجه کنید که لایه ضخیمی از گوشت را گریل نکنید چون داخلش خام می ماند و بیرونش می سوزد.

سالم ترین راه برای پخت گریل کردن است چون چربی آن می سوزد و چربی کمی دارد و طعم مناسبی دارد.

تابه های چدنی برای گریل انواع مختلفی دارند، مدل با کف شیاردار، مدل با کف صاف، مدل با کف ترکیبی که مدل ترکیبی بهترین مدل این تابه هاست که مزایای هر دو مدل را دارد.

به دانش خود اضافه کنید: 6 مدل از برترین برندهای تابه چدنی

نظر خود را بنویسید

whatsapp