طریقه نظافت تابلوهای دیواری

تابلو دیواری نوجوان

اینکه بتوانید در یک بازه زمانی مناسب تابلوهای دیواری خود را گردگیری و نظافت کنید می تواند امری مهم باشد تا این گردها باعث کدر شدن و کم شدن طول عمر تابلوهای شما نشود.

در حال حاضر بیشتر تابلوهای دیواری را می توان اینترنتی خرید اما خرید اینترنتی تابلو دیواری نیازمند رعایت نکاتی است که وب سایت خانه شما این نکات را برای شما قید کرده است.

قبل از خرید تابلو دیواری به صورت اینترنتی، ابتدا محل قرارگیری آن را مشخص کنید. بعد نوبت به اندازه تابلو می رسد. برای مثال شما در جاهایی که فضای بیشتری دارند می توانید از تابلوی بزرگ استفاده کنید مثل ورودی خانه و زمانی که مهمانان وارد خانه می شوند در معرض دیدشان قرار می گیرد و باعث به وجود آمدن جلوه ی خاصی می شود.

تابلوهای کوچک که در محدوده 18 تا 24 اینچ هستند زمانی زیبایی خود را نشان می دهند که با سایر وسایل هنری همراه باشند و در کنار دیوار جمع شده باشد. مورد بعدی که باید به آن توجه کرد، قاب دور تابلوهاست که هر جنسی شکل و ظاهر خاص خود را دارد. جنس و نوع قاب در قیمت تابلوهای دیواری تاثیر گذار است. قاب های فلزی دوام بسیار بالایی دارند و مدل های تنوعی را شامل می شوند.

این قاب ها از آلیاژهای مختلفی مثل بنز، ترکیب قلع و سرب و غیره تشکیل می شوند. حال بستگی دارد که از چه آلياژی برای ساخت استفاده شده باشد. بعضی آلياژها نمای مدرن و بعضی هم سبک های سنتی را به یاد می آورند.

پلاستیک یا اکریلیک: این قاب ها ظاهر غیر رسمی تری دارند و برای تابلوهایی که وزن زیادی دارد مناسب نیستند. این قاب ها رنگ بندی متنوعی دارند که مات و براق هستند.

چوب: قاب های چوبی از چوب های متنوعی ساخته می شوند و نمای آن ها سنتی است. همین قضیه باعث زیبایی بیشتر و گران نشان دادن آثار هنری است. انواع تابلوهای دیواری از لحاظ سبک طراحی و شیوه تقسیم بندی خاص خود را دارند.

تابلو مینیمال

انواع تابلو های دیواری

بوم: یکی از این موارد بوم است. به فرآیندی که روی بوم یک تصویر کشیده شده باشد و روی یک قاب قرار گرفته باشد را نقاشی های دیواری بوم می گویند. لبه های طرح در این موارد به دور قاب پیچیده شده اند و در پشت بوم محکم شده اند. این تابلوها می توانند شامل نقاشی های اصلی که از نوع نقاشی روغنی هستند باشند.

شیشه ای: تابلو دیواری شیشه ای از قطعات شیشه ای، چوبی، شیشه های رنگی و غیره تشکیل می شوند. این آثار هنری اشکال منحصر به فردی دارند که دست ساز هستند. در این تابلوها شیشه ماده اصلی است.

محل نصب مناسب تابلو

حال نوبت به نصب تابلو ها می رسد که باید آن را در یک مکان مناسب قرار دهید. یکی از این محل ها بالای مبل است. برای نصب در بالای مبل طول تابلوها باید از 2/3 طول مبل بیشتر باشد. آثار هنری باید در ارتفاع 12-6 اینچی بالای مبل باشد. از موارد دیگر برای نصب تابلو می توان بالای شومینه را هم نام برد که باید از طول شومینه کوتاه تر باشد. آثار هنری باید حداقل 6 اینچ از شومینه بالاتر نصب شوند.

یک قانون کلی برای نصب تابلوها در قسمت های مختلف خانه وجود دارد که هر تابلو در ارتفاع 58 اینچی در مرکز باید نصب شوند. این قانون تضمین می کند که آثار هنری بیش از حد آویزان نیستند و به طور ایده آل در کنار سایر وسایل منزل مثل مبلمان و وسایل تزیینی دکوری در یک اتاق باشد.

تابلو های دیواری

طریقه نظافت تابلوهای دیواری

ساده ترین روش برای نظافت نقاشی های رنگ روغن یا اکریلیک، استفاده از پارچه نخی سفیدی که به آب و صابون آغشته شده باشد است، که باید آهسته روی تابلو کشیده شود. روی نقش های برجسته نقاشی و رنگ های غلیظ را به ارامی تمیز کنید که رنگ های آن از بین نرود. تمیز کردن نقاشی های روی کاغذ نیازمند تشخیص نوع رنگ است که بدانید بر پایه آب است یا حلال شیمیایی.

برای تشخیص فقط کافی است روی قسمت کوچکی از حاشیه نقاشی یک دستمال مرطوب بکشید، اگر پاک شد که بر پایه ی آب است و باید از یک چوب گردگیری استفاده کنید.

 

حتما بخوانید : نکات کلیدی در خصوص خرید تابلو دیواری

 

نقاشی هایی که بر پایه آب نیستند باید از یک پارچه ی نخی نم دار استفاده کنید. فقط اگر جایی از کاغذ رنگ نشده آن محل را خیس نکنید چون لکه های آب روی آن باقی می ماند.

اگر در حاشیه قاب لکه هایی وجود داشت می توانید با آب و صابون و مسواک آن را پاک کنید.

یکی از روش های تمیز کردن رنگ های روغن استفاده از پاک کن نرم است ولی مشکلی که وجود دارد این است که اثر خمیری و چرب به جا می گذارد.

استفاده از جارو برقی هم گزینه خوبی است به شرطی که تماسی با سطح تابلو پیدا نکند. برای این کار تابلو را روی زمین بخوابانید و سطح آن را با جارو برقی تمیز کنید. این کار را با فشار هوا نیز می توان انجام داد. این کار را با دقت انجام دهید تا گرد و خاک به داخل تابلو نفوذ نکند.

برای گرد گیری تابلوها هم از برس نرم و خشک استفاده کنید و بهتر است تابلوهای نقاشی را در محیط هایی مثل نزدیکی حمام یا آشپزخانه نصب نکنید چون رطوبت در این نواحی بالاست.

دقت کنید که تابلوهای نقاشی که روی کاغذ هستند را جلوی نور مستقیم آفتاب قرار ندهید. همچنین برای جابجایی تابلو آن ها را درون کاغذهای کاهی بپیچید و با پلاستیک حباب دار بپوشانید و سطح کارتن را با کاغذ پر کنید تا هنگام جابه جایی صدمه نبینند.

 

تابلو دیواری مدرن

 

دقت کنید برای اینکه بخواهیم تابلوی رنگ روغن را تمیز کنیم، نمی توانیم از آب و صابون استفاده کنیم چون ممکن است این تابلوها ترک هایی داشته باشد که باعث نفوذ آب و صابون در آن و ایجاد اشکال می شود و حتی ممکن است جذب زمینه شود. با این کار حتی ممکن است که تابلو شما ظاهرا تمیز شود، اما لایه رویه مات می شود و ارزش تابلو از بین می رود. حتی برای گردگیری این نوع تابلوها هم نباید از پارچه استفاده کرد چون باعث نفوذ کردن گرد و غبار به داخل تابلو می شود.

یکی از روش های تمیز کردن، این است که ابتدا فضای خالی پشت تابلو را (اگر روی بوم است) با پارچه تا شده یا هر وسیله ای که به اندازه تابلو هست پر کنید و روی زمینه محکمی قرار دهید. تابلو را برگردانید، با دقت تمام سعی کنید لبه شیاردار چهارچوب را پایین تر از شی زیر آن قرار دهید. بعد از آن تکه ای نان سفید که تازه و گرم است را بردارید و از قسمت نرم و خمیری آن استفاده کرده و به صورت گلوله ای درآورید و آن را روی تابلو بغلتانید. این کار را چند بار تکرار کنید و از فشار کم شروع کرده و بعد فشار بیشتر وارد کنید.

بعضی اوقات بعد از تمیز کردن تابلوهای رنگ روغن، شکلی ناهمگون و وصله دار پیدا می کنند که در این مواقع باید پوششی با یک لایه ورنی محافظ برای آن ایجاد کنید. فقط دقت کنید نقاشی های جدیدی که نوع بست آن ها مشخص نیست نباید از این روش استفاده کنید.

نظر خود را بنویسید

whatsapp