روانشناسی رنگ دیوارهای منزل و دانستنی های آن

روانشناسی رنگ ها

همانطور که می دانید بعد از انتخاب لوازم منزل و دکوراسیون خود انتخاب رنگ دیوار ها یکی از لازمه های مهم در دکوراسیون منزل شما می باشد. پس این امر باید با توجه به نور و دکوراسیون انتخاب شود.

در حالی که خیلی از ماها زمانی رو صرف فکر کردن به رنگ دیوار ها نمی کنیم اما رنگ دیوار اتاق های خانه شما تاثیر مستقیمی بر روی روحیه و شخصیت شما دارد. این موضوع هر روز بر رفتار و افکار ما تاثیر دارد.

عواملی همچون سن، جنس، آب و هوا، محل زندگی و غیره باعث می شوند تا تاثیر رنگ ها بر انسان ها به روش های مختلف نمود پیدا نماید. بعضی از رنگ های مشخص و یا گروهی از رنگ ها تاثیر مشابهی بر اکثریت مردم دارند اما با کمی تغییر در تندی و شدت رنگ تاثیر آن نیز قطعا تغییر میکند. بنابراین مهم است که به هنگام انتخاب دکوراسیون اتاق ها و منزل از رنگ مناسب استفاده شود.

دکوراسیون منزل

لازم نیست نگران این باشید که چه رنگ هایی محبوب هستند و در مد امسال استفاده می شوند این محبوبیت ها گذرا هستند و همواره در حال تغییر، کسانی که با آن ها در خانه زندگی می کنید باعث می شوند تا انتخاب رنگ زیبا به نظر رسد. انتخاب رنگی که نشانگر شخصیت و قابلیت های آن ها می باشد. نکته انتخاب رنگ در این است که ترکیب انتخاب رنگ ها مورد علاقه شما خوشایند باشد.

انتخاب ترکیب رنگ ها یکی از ترسناکترین انتخاب ها برای تازه کار ها می باشد. همانقدر که رنگ ها تاثیر در به نمایش درآمدن اندازه و شکل اتاق ها هستند، رنگ ها این قدرت را دارند تا شکل و اندازه وسایل منزل را تغییر دهند. اگر شناخت اولیه ای از رنگ ها و تاثیر آن ها داشته باشید در این صورت انتخاب رنگ دشوار نخواهد بود.

بیایید درباره رنگ اتاق ها و چگونگی تاثیر آن ها بر روحیه افراد بیشتر بدانیم.

انتخاب هوشمندانه

این را در نظر داشته باشید که هر رنگ ارزش روانشناسانه ای دارد. درباره اینکه هر رنگ خاص چه حسی به شما می دهد فکر کنید. رنگ ها می توانند بر هر احساس شما از آرامش تا خشم تاثیر گذار باشند. برای اینکه آرامش و صلح در خانه شما ایجاد شود، رنگ ها را با دقت انتخاب نمایید. بعضی رنگ ها در مقدار زیاد تاثیر مثبت بر شما و عزیزانتان دارند.

چه حسی را می خواهید ایجاد نمایید؟ چه رنگی به رسیدن به آن حس به شما کمک میکند؟

اگر برای پاسخ به این پرسش ها نیاز به کمک دارید به مجله های مد و دکوراسیون مراجعه نمایید. کتاب های دکوراسیون منزل و وبلاگ ها و وب سایت های مرتبط ایده های جدید و نو را به شما القا خواهند کرد. همچنین ابتدا پرده ها، کاشی ها و وسایل منزل تان را انتخاب نمایید که با الهام گرفتن از رنگ و ساختار آن ها انتخاب رنگ دیوار ها برایتان راحت تر شود.

زمانی که چیزی که می خواهید را یافتید، تعداد رنگ های انتخابی را به کمتر از 3 یا 4 عدد محدود نمایید. تعداد رنگ های زیاد باعث می شود تا اتاق شلوغ و درهم آمیخته به نظر آید. رنگ ها به ندرت ارزان هستند پس بنابراین با سعی و خطا نمی توانید رنگ مناسب را انتخاب نمایید.

رنگ اتاق ها و تاثیر ان ها

رنگ ها به سه روش تاثیر گذارند: فعال، غیر فعال و طبیعی. شما به راحتی می توانید رنگ هر اتاق را با خواسته های شخصی خود، ذائقه و نیازتان آن را هماهنگ کنید. رنگ های روشن گسترده تر و بازتر هستند به طوری که فضای اتاق را بزرگتر و روشن تر نمایش می دهند. رنگ های تیره اما پیچیده تر و گرم تر هستند این رنگ ها باعث می شوند اتاق های بزرگ ظاهری دوستانه تر و صمیمانه تر پیدا نمایند.

بیایید نگاهی دقیق تر به رنگ ها و چگونگی عملکرد آن ها دراتاق ها بیاندازیم.

روانشناسی رنگ قرمز

قرمز انرژی اتاق را بالا می برد. قوی ترین رنگ است، ترشح آدرنالین را بیشتر از هر رنگ دیگری افزایش می دهد. انتخاب مناسبی است برای تجربیات هیجان انگیز به ویژه در شب. در اتاق نشیمن و یا نهارخوری، رنگ قرمز باعث نزدیکی بیشتر اعضای خانواده به هم می شود. در راهروی ورودی تاثیر گذاری اولیه قوی ای خواهد داشت. 

قرمز به عنوان رنگی شناخته شده است که نشان دهنده ضربان قلب، فشار خون و تنفس است. بیشتر رنگی است که برای اتاق خواب در نظر گرفته می شود. اما اگر معمولا بعد از تاریک شدن هوا از اتاق استفاده می کنید، رنگ اتاق تحت تاثیر نور لامپ خواهد بود بنابراین شیک تر و خاص تر به نظر می رسد.

 

ترکیب رنگ زرد برای اتاق

زرد شادابی نور خورشید را در خود ذخیره کرده و شادابی و طراوت را از خود منعکس می کند. رنگ مناسبی برای آشپزخانه، اتاق ناهارخوری و سرویس بهداشتی است. در راهرو ها، ورودی ها و فضاهای کوچک باعث ایجاد حس خوش آمدگویی می شود.

اگرچه رنگ زرد رنگی شاد است اما رنگ مناسبی برای زمینه اصلی انتخاب رنگ نمی باشد. مطالعات نشان می دهند که اغلب مردم در فضایی با طراحی رنگ زرد زودتر خونسردی خود را از دست می دهند. همچنین کودکان در اتاق هایی با رنگ زرد بیشتر گریه می کنند. در مقادیر بزرگتر این رنگ باعث ایجاد سردرگمی و کلافگی می شود. در علم کروموگرافی(رنگ درمانی)، این نظر وجود دارد که رنگ زرد باعث تحریک اعصاب و پاک سازی بدن می شود.

گفته می شود رنگ آبی باعث پایین آمدن فشار خون و ضربان قلب می شود به همین دلیل این رنگ باعث ایجاد آرامش بیشتر در انسان می شود و اغلب برای اتاق خواب ها استفاده می شود.

رنگ آبی به تنهایی ممکن است باعث ایجاد فضایی سرد و بی روح گردد مخصوصا اگر این رنگ با نور طبیعی ترکیب شود. اگر این رنگ را به عنوان رنگ اصلی به همراه یک یا چند رنگ گرم تر در وسایل خانه به خصوص پرده ها استفاده نمایید تعادل برقرار شده در این ترکیب بسیار مناسب می باشد.

انتخاب رنگ مناسب دکوراسیون

در فضا هایی مانند اتاق نشیمن و یا آشپزخانه های بزرگ تر که اغلب خانواده در آنجا جمع می شوند، رنگ آبی گرم را در نظر بگیرید. وقتی رنگ آبی روشن به عنوان رنگ اصلی اتاق انتخاب می شود، تاثیر موثری بر آرامش و خونسردی افراد دارد درحالی که آبی تیره تاثیر کاملا متفاوت دارد، حس ناراحتی و افسردگی را بیدار می کند. از انتخاب رنگ آبی تیره به عنوان رنگ اصلی اجتناب نمایید.

رنگ سبز پرآسایش ترین رنگ برای چشم می باشد. ترکیبی از تازگی رنگ آبی و شور و نشاط رنگ زرد، رنگ زرد برای اکثر اتاق های خانه مناسب هست. در آشپزخانه رنگ سبز باعث ایجاد فضایی آرام می شود، در اتاق نشیمن و جمع های خانوادگی باعث می شود تا تعامل افراد با همدیگر بهتر و نزدیک تر باشد و راحتی و صمیمیت بیشتر بین انها ایجاد شود.

رنگ دیوارهای اتاق نشیمن

همچنین زمانی که رنگ سبز به عنوان زمینه اصلی دکوراسیون انتخاب شود، تاثیر آرامش بخش دارد. اعتقاد بر این است که رنگ سبز باعث کاهش استرس می گردد و در آرام شدن افراد کمک می کند. همچنین به باروری نیز کمک می کند و برای رنگ اتاق خواب مناسب است.

بنفش در تیره ترین حالت آن(مانند بنفش بادمجانی) بسیار پیچیده و دراماتیک می باشد. اگر به عنوان رنگ ثانویه انتخاب گردد بسیار لوکس و خلاقانه خواهد بود. رنگ های روشن تر بنفش مانند بنفش یاسی همانند رنگ آبی در اتاق خواب ها عمل کرده با این تفاوت که حس سردی را ندارد.

نارنجی تحریک کننده شور و شوق و اشتیاق می باشد و رنگ پرشوری است. اگرچه رنگ مناسبی برای اتاق خواب و یا اتاق نشیمن نیست می توان از آن در اتاق تمرین بهره برد. تمامی احساساتی که نیاز دارید به هنگام تمرین در شما ایجاد گردد را بر می انگیزاند. در فرهنگ های باستانی، بر این باور بودند که رنگ نارجی ریه ها را درمان می کند و سطح انرژی را افزایش می دهد.

روانشناسی رنگ نارنجی

رنگ های طبیعی(سیاه، خاکستری، سفید و قهوه ای) پایه و اساس رنگ های دکوری هستند. این رنگ های طبیعی در صنعت مد و فشن بسیار استفاده می شوند اما تاثیر ان ها در انعطاف پذیری آن هاست.

بهتر است از رنگ سیاه به مقدار کم استفاده شود به طوری که اکثر متخصصین معتقد هستند که هر اتاقی نیاز به رگه هایی از این رنگ در خود دارند.

روانشناسی رنگ سفید و مشکی

قرمز سیر باعث تندمزاجی بعضی از افراد می شود. حس خشم و پرخاشگری را ایجاد می کند. رنگی است که باید از انتخاب آن به عنوان رنگ اصلی اجتناب کرد. نشستن دراز مدت در اتاقی با این رنگ باعث تاثیر گذاری بر روی آرامش می شود.

امیدوارم برای انتخاب رنگ مناسب دکوراسیون خود ابتدا یک نگاهی به روانشناسی رنگ ها داشته باشید تا انتخابی درست را داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: اهمیت دیوار در دکوراسیون منزل

 

نظر خود را بنویسید

whatsapp