راهنمای کامل چگونگی نصب چمن مصنوعی

راهنمای کامل چگونگی نصب چمن مصنوعی 

چمن مصنوعی از جمله کفپوش های است که در محیط های بیرون از منزل مانند حیاط و غیره استفاده می شود. این محصول در زمانی که امکان کاشت چمن طبیعی وجود ندارد و شما نیاز به طرحی مانند چمن را دارید بسیار کارآمد و پرتقاضا می باشد.

نصب چمن مصنوعی ممکن است کار سختی به نظر برسد، اما با داشتن ابزار و دانش مناسب، می‌تواند فرآیند نسبتاً ساده‌ای باشد. در این راهنما، ضمن آشنا کردن شما با چمن مصنوعی و چرایی استفاده از آن، فرآیند گام به گام نصب چمن مصنوعی را نیز مورد بحث قرار می دهیم . تا پایان همراه ما باشید.

چمن مصنوعی

همه ما نام چمن مصنوعی را شنیده ایم و یا حتی در جاهایی آن را دیده ایم. اما اکثر مردم با شنیدن نام چمن مصنوعی به فکر یک زمین فوتبال می افتند. امروزه چمن مصنوعی به دلیل تنوع زیاد و استفاده از فناوری های جدید کاربردهای زیادی پیدا کرده است. چمن مصنوعی در تراکم های کوتاه، متوسط ​​و بلند برای کاربردهای تزئینی مختلف تولید می شود. برای اینکه چمن مصنوعی تزیینی نرم تر و بادوام تر شود، با موادی مانند پلی آمید، پلی اتیلن و پلی پروپیلن ساخته می شود.

الیاف مصنوعی مورد استفاده در چمن مصنوعی تزئینی مقاومت بالایی در برابر مواد اسیدی و قلیایی و گرمای نور مستقیم خورشید دارد. تولید آن با الیاف پلیمری به جای پلی استر باعث عمر بسیار بیشتر چمن مصنوعی امروزی شده است که بسته به موقعیت جغرافیایی و نحوه نگهداری آن حدود 10 سال است. امروزه با استفاده از الیاف نازکتر و نرمتر در تولید توانسته اند آن را به چمن طبیعی نزدیکتر نشان دهند. چمن مصنوعی تزیینی جدید واقعاً طبیعی به نظر می رسد و هر کسی که نداند شما در باغ خود چمن مصنوعی دارید از شما می پرسد که چگونه چمن خود را سبز و تازه نگه داشته اید.

چمن مصنوعی

چرا از چمن مصنوعی استفاده کنیم؟

امروزه چمن مصنوعی تزئینی با کیفیت بسیار بالا و با توجه به نوع کاربرد برای سلیقه های مختلف تولید و به فروش می رسد. می توانید از چمن مصنوعی تزیینی در دکوراسیون داخلی ساختمان و یا حتی صنایع دستی استفاده کنید. چمن مصنوعی تزئینی می تواند انتخاب خوبی برای کف اتاق، بالکن و تراس، اتاق غذاخوری، باغ و راه پله باشد.

علاوه بر این، می توانید از چمن مصنوعی برای تزئین محوطه رستوران ها، کافه ها، سالن ها، زمین های بازی کودکان، آتلیه های عکاسی، ویترین ها و یا حتی تابلوهای مغازه ها استفاده کنید. حتی می توانید از آن بر روی خاک باغچه نیز استفاده نمایید.

به طور کلی چمن مصنوعی همه کاره است و می تواند در مکان های مختلف استفاده شود. می توان آن را روی پشت بام ها، بالکن ها، پاسیوها و حتی در داخل خانه نصب کرد تا فضای سبز در مناطقی که چمن طبیعی رشد نمی کند ایجاد کند. چمن مصنوعی همچنین می تواند برای هر اندازه یا شکلی سفارشی شود و آن را به گزینه ای انعطاف پذیر برای نیازهای مختلف محوطه سازی تبدیل می کند.

یکی از دلایل اصلی که چرا چمن مصنوعی توسط بسیاری ترجیح داده می شود، نیازهای کم نگهداری آن است. برخلاف چمن طبیعی، چمن مصنوعی نیازی به چمن زنی، آبیاری، کود دهی یا نگهداری منظم ندارد. این می تواند در زمان و هزینه صاحبان خانه، مشاغل و سایر کاربران صرفه جویی کند. با چمن مصنوعی، افراد می توانند از یک چمن سبز زیبا و سرسبز بدون زحمت نگهداری مداوم لذت ببرند.

علاوه بر این، چمن مصنوعی بادوام و طولانی مدت است. می تواند ترافیک سنگین پا، شرایط آب و هوایی سخت و قرار گرفتن در معرض نور خورشید را بدون نشان دادن علائم ساییدگی تحمل کند. این باعث می شود که برای مناطق پرتردد مانند زمین های ورزشی، زمین های بازی و املاک تجاری گزینه ای عالی باشد.

مزایای خرید چمن مصنوعی

مزایای خرید چمن مصنوعی

به دلیل عدم آبیاری می توان از چمن مصنوعی تزیینی در روف گاردن ساختمان استفاده کرد که علاوه بر سرسبزی و راحتی در تمام فصول می تواند قبض آب را کاهش دهد و حس طراوت و تمیزی را القا کند. نگاه کردن به آن در تمام طول سال تازه و سبز می باشد. عدم رشد و سهولت نگهداری به دلیل عدم نیاز به جایگزینی، نگهداری، کشت و یا بذر چمن باعث شده است که مردم تمایل بیشتری به نصب آن داشته باشند.

دکوراسیون انواع مختلفی از چمن مصنوعی در با رنگ ها و اندازه های را پذیرا می باشد. پس از خرید چمن مصنوعی، می توانید با توجه به محل نصب و بودجه از بین بسیاری از محصولات، مناسب ترین را انتخاب کنید، مانند کنار استخر، باغ روی پشت بام، باغ، منزل و محل کار.

طول عمر چمن مصنوعی

در مقایسه با چمن طبیعی، چمن مصنوعی طول عمر بسیار بیشتری دارد و مقاومت بهتری در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید دارد. رنگ در برابر نور خورشید پایدار است و سبز و شاداب می ماند. همچنان در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و سرما مقاوم است. به دلیل منافذ پشت چمن مصنوعی، آب می تواند به داخل نفوذ کند و شسته شود.
کیفیت و طول عمر چمن مصنوعی تزئینی بسته به میزان حمل و نقل، نحوه استفاده، نحوه نگهداری و البته متفاوت است. اما به طور کلی چمن مصنوعی تزئینی بسته به شرایط مختلف عمر مفیدی در حدود 5 تا 10 سال دارد.

راهنمای نصب چمن مصنوعی، موضوعی که در ادامه این مطلب قرار است به آن بپردازیم پس با ما همراه باشید.

راهنمای نصب چمن مصنوعی 

راهنمای نصب چمن مصنوعی

همراهان عزیز سایت خانه شما چمن مصنوعی نوعی کفپوش شبیه به موکت است که قابلیت استفاده در فضای آزاد را دارد، چمن مصنوعی به راحتی در هر فضایی قابل استفاده است. گام های نصب آن نیز  بدین صورت است:

زیر سازی

اولین مرحله در فرآیند نصب، آماده سازی محوطه ای است که در آن چمن مصنوعی نصب می شود. این شامل حذف هر گونه چمن، علف های هرز، سنگ یا سایر زباله های موجود از منطقه است. سپس سطح باید صاف و هموار شود تا پایه ای صاف و یکنواخت برای چمن مصنوعی قرار گیرد. به طور کلی دو نوع زیر ساخت وجود دارد.

1-زیرسازی سخت

2- زیرسازی غیر سخت

زیرسازی های سخت شامل آسفالت، بتن، موزائیک، سرامیک یا کاشی و هر سطح سخت و سفت دیگر در این نوع زیر سازی ها فقط لازم است سطح کار را تمیز و آماده نصب کنید.

در سطح های غیر سخت مانند خاک، باغچه ها و غیره ابتدا باید سطح زیرین کار را عاری از هرگونه علف یا گیاه بشود سپس باید از یک لایه از ماسه و شن دانه بندی شده استفاده کرد، بعد از آن باید دانه های ریخته شده را کوبیده یا کامپکت کنیم، بعد زیر چمن مصنوعی مورد نظر خود را باید یک لایه 200 الی 250 گرمی ژئوتکسایل بیندازیم و سپس چمن را نصب کنیم در نصب این زیرساز ها می توانید از میخ های بلند نیز استفاده کنید.

نصب مانع برای رشد علف های هرز

هنگامی که منطقه آماده شد، گام بعدی نصب یک پارچه مانع علف های هرز است تا از رشد علف های هرز از طریق چمن مصنوعی جلوگیری شود. این پارچه باید با استفاده از منگنه های منظره روی زمین محکم شود تا در جای خود بماند. علاوه بر این، یک لایه پایه از سنگ خرد شده یا گرانیت تجزیه شده باید روی پارچه مانع علف های هرز پخش شود تا زهکشی و پایداری برای چمن مصنوعی را فراهم آورد.

چیدن چمن

پس از نصب لایه پایه، نوبت به چیدن چمن مصنوعی می رسد. با باز کردن چمن مصنوعی و قرار دادن آن در ناحیه مورد نظر شروع کنید. اطمینان حاصل کنید که مواد اضافی را در همه طرف ها بگذارید تا بعداً آنها را اصلاح کنید. هنگامی که چمن در جای خود قرار گرفت، آن را با استفاده از منگنه های منظره یا میخ در امتداد لبه ها و درزها روی زمین محکم کنید.

ایجاد بالشتک و پیشتیبانی برای چمن

در مرحله بعد، چمن مصنوعی را باید با ماسه سیلیسی یا خرده لاستیکی پر کرد تا بالشتک و پشتیبانی اضافی ایجاد شود. این پرکننده به نگه داشتن چمن مصنوعی در جای خود کمک می‌کند و تیغه‌ها را صاف نگه می‌دارد تا ظاهری طبیعی‌تر داشته باشند. پرکننده باید به طور یکنواخت روی چمن مصنوعی پخش شود و با استفاده از جارو برقی یا برس سفت برس زده شود.

اصلاح و شکل دادن به چمن مصنوعی

اصلاح و شکل دادن به چمن

پس از تکمیل پر کردن، مرحله نهایی اصلاح و شکل دادن به چمن مصنوعی است تا کاملاً متناسب با آن منطقه باشد. از یک چاقوی تیز برای بریدن لبه ها و گوشه های چمن استفاده کنید و مطمئن شوید که مواد اضافی را کوتاه کنید. مراقب باشید که برش های تمیز و مستقیم را برای پرداخت حرفه ای انجام دهید. در بخش بعدی در رابطه با برش چمن دقیق تر صحبت کرده ایم.

نگهداری مناسب از چمن

هنگامی که چمن مصنوعی نصب و اصلاح شد، نگهداری و مراقبت مناسب از آن برای اطمینان از طول عمر آن مهم است. به طور مرتب چمن را مسواک بزنید تا تیغه ها عمودی نگه داشته شوند و هر گونه زباله یا برگ که ممکن است روی سطح جمع شده است را بردارید. علاوه بر این، گاهی اوقات چمن را با آب بشویید تا هرگونه آلودگی یا گرد و غبار از بین برود.

روش برشکاری رولهای چمن مصنوعی 

روش برشکاری رولهای چمن مصنوعی

عرض رولهای استاندارد 2 متر است. در طول مورد نیاز شما، در هنگام به کارگیری چمن مصنوعی در بعضی از مکانها باید برشکاری بر اساس ابعاد دقیق انجام بگیرد تا چمن همه سطح را پوشش بدهد، به هنگام نصب می توانید چمن مصنوعی را برش بدهید و کنار یکدیگر روی سطح زمین بچینید، البته دقت کنید که در این قسمت برش ها حتما باید از فاصله بند های چمن صورت بگیرد.

در این قسمت بخش دیگری به نام اورلب یا لب به لب کردن چمنها برای آغاز چسب کاری وجو د دارد بعد از برش زدن رولهای چمن باید آنها را به اصطلاح در جهت خواب همسو قرار بدهیم تا ایجاد یکدستی و نظم کنند، اگر به علت کج برش زدن، لبه های دو قسمت به صورت مماس قرار نگیرند میتوان با استفاده از تیغه موکت بری یا کاتر لبه های اضافی را برید

حتما بخوانید : تاثیر آب و هوا بر روی چمن مصنوعی

چسب زدن چمن برای نصب

چسب زدن چمن برای نصب

پس از اور لب کردن که پیش تر به آن اشاره شد، بین دو بخش چمن یک نوار اتصال به عرض 20 سانتیمتر را میگذاریم و این نوار را به چسب چمن مصنوعی مورد تایید و استاندارد فروشگاه خانه شما آغشته می کنیم، چمن را به آرامی روی این نوار قرار میدهیم سپس چمن را بی حرکت قرار میگذاریم تا چسب آن به خوبی خشک بشود.


چسب چمن مصنوعی

نصب نهایی روی زمین

بعد از اینکه تکه های چمن مصنوعی به هم دیگر چسبیدند گوشه های آنها را چسب بزنید تا روی زمین فیکس بشوند، همچنین می توانیم از میخ یا پیچ های مناسب برای نصب نهایی استفاده کرد.

آیا می توانیم چمن مصنوعی را خودمان نصب کنیم؟

اگر در زمینه کارهای فنی مهارت لازم و کافی را داشته باشید میتوانید به راحتی چمن مصنوعی آوانا را با استفاده از چسب مخصوص، تیغه موکت بری، وسیله اندازه گیری طول و قلم مو چمن مصنوعی که قبلا از سایت فروشگاه اینترنتی خانه شما تهیه کرده اید را نصب کنید، با اینکار هزینه شما مبلغ قابل توجهی کاهش پیدا می کند، جالب است بدانید که گاهی اوقات هزینه نصب چمن مصنوعی با هزینه خرید آن برابر می شود! بویژه اگر این نصب در مساحت های کوچکتر مانند بالکن، ایوان، در شیار بین سنگ و موزاییک انجام شود، اما اگر کمی دقت و حوصله به خرج بدهید می توانید هزینه قابل توجهی را صرفه جویی کنید.

 

سطح مورد نظر برای نصب چمن مصنوعی باید صاف و یکدست باشد و امکان عبور آب را داشته باشد، مثلا این کار در بالکن بسیار آسان و راحت است، زیرا کف بالکن معمولاً از مصالحی مثل سرامیک، موزاییک و سنگ با سطح صیقلی و شیب مناسب به سمت خروجی آب ساخته می شود.

نصب چمن مصنوعی بر روی سطح خاک باغچه دارای پیچیدگی و دشواری بیشتری است و به مصالح، تجهیزات و ابزار خاصی نیاز دارد ابزاری همچون: نوار اتصال، چسب پلی اورتان دو جزئی، پوشش هایی نظیر ژئو تکستایل، ژئو ممبران، ژئو درین و غیره. که کاربردهای مختلفی از جمله زه کشی و عایق کاری را بر عهده دارند.

شن، سیلیس، دستگاه شانه زن و بسیاری از موارد دیگر، نصب چمن مصنوعی با شیوه درست، امکان جا به جا کردن و انتقال آن به مکان دیگری را میسر می سازد، گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که مجبور می شویم تا محل زندگی یا کار خود را را جا به جا بکنیم در چنین حالتی آیا باید چمن مصنوعی را باقی گذاشت و رفت؟

بدون شک هیچ کسی دوست ندارد وسیله ای که برای آن هزینه کرده است را از دست بدهد شما به سادگی می توانید چمن مصنوعی را از سطحی که روی آن نصب شده جدا نموده و پس از جمع آوری و رول کردن، آن را به جای جدید منتقل کنید، اگر قصد جا به جایی و تغییر محل سکونت را در آینده نزدیک دارید بهتر است که از چسب پلی اورتان استفاده نکنید زیرا این چسب پیوستگی بسیار محکم و نیرومندی را ایجاد میکند که جداسازی آن بسیار دشوار بوده و به سطوح و چمن مصنوعی آسیب شدیدی وارد می کند.

 

نظر خود را بنویسید

whatsapp