لوازم تزئینی، مانند یک طراح داخلی حرفه ای بیاندیشید!

طراحی داخلی

چیدن لوازم دکوری در منزل میتواند خیلی در ویو و میزان جلوه منزل تاثیرگذار باشد. اینکه آباژور، تابلو، مبلمان و یا دیگر لوازم دکوری در کدام قسمت قرار گیرند خودش نیاز به کمی تخصص دارد.

بسیار جالب هست که چگونه یک مجسمه دکوری کوچک و یک وسیله تزئینی ساده می تواند تاثیری بزرگ بر فضای اتاق داشته باشد. طراحان داخلی از تاثیر وسایل تزئینی همچون آباژور، مجسمه، استیکر دیواری و غیره بر فضای اتاق آگاهی دارند و می دانند که چگونه از این وسایل خردمندانه استفاده کنند.

البته باید توجه داشت که اینجور لوازم اگر درست استفاده نشوند باعث به هم ریختگی و نامرتبی محیط می شوند. لوازم تزئینی به نسبت سایر لوازم منزل از قیمت پایین تری برخوردار هستند که می توانند ظاهری جدید و متفاوت به فضای اتاق بدهند اما اگر به درستی انتخاب نشوند باعث شلوغ شدن خانه می شوند.

در ادامه چند نکته ساده اما کاربردی به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید منزل خود را مانند یک طراح حرفه ای با این وسایل بیارایید و از اشتباهات رایج بین مردم عادی دور کنید.

 

دکوراسیون داخلی

 

کیفیت مهم تر از کمیت

شاید وسایل دکوراتیو ارزان قیمت و بی کیفیت به وفور در خیلی از مغازه های اطراف خانه شما برای خرید موجود باشند، اما آیا واقعا می خواهید منزل خود و زندگی خودتان را با این وسایل بی کیفیت پر کنید؟ وقتی صحبت از وسایل زینتی اتاق می شود، تعداد کمتر اما با کیفیت بیشتر حرف اول را میزند. یک محصول خاص تنها بهتر از چند تیکه بی ارزش شلوغ بهم ریخته بی ربط است که هیچ ارزش مادی و معنوی ای ندارند.

دکوری های مناسب با اندازه اتاق انتخاب کنید

همه ما دیده ایم که در بعضی موارد خانه های کوچک فرش های بزرگ استفاده شده و یا بر روی دیواری بزرگ یک تابلو کوچک نصب شده و یا برعکس که هیچ تناسب و سنخیتی بین فضای اتاق و دکوری استفاده شده وجود ندارد. قبل از انتخاب و خرید دقت کنید که چه سایز و اندازه ای مناسب فضای اتاق و خانه شما می باشد. نسبت و تناسب دو عاملی هستند که برای انتخاب بهتر و راحت تر لوازم تزئینی بسیار مهم می باشند.

ترکیب طرح و رنگ

ترکیب طرح و رنگ

اگر برای مبلمان منزل خود از پارچه های طرح دار استفاده کرده اید بهتر است تا لوازم دکوری خود را با طرح های ساده اما رنگارنگ انتخاب کنید مثلا تابلو های دیجیتال آرت رنگی و یا مجسمه های مختلف، در واقع لوازم دکوری باید یک تناسب و کنتراست رنگ مناسب با سایر لوازم منزل ایجاد نمایند.

به یاد داشته باشید که رنگ علاوه بر زیبایی، بر احساسات و روحیه شما در محیط نیز تاثیر می گذارد، بنابراین با در نظر گرفتن تاثیر هر یک از آنها و استفاده از فضایی که می خواهید تزئین کنید، باید آگاهانه آنها را انتخاب کنید.

  • رنگ های خنثی

رنگ های خنثی مانند سفید، خاکستری، قهوه ای، بژ، کرم رنگ های ساده و آرامش بخشی هستند که اغلب به عنوان رنگ اصلی در اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری و اتاق خواب استفاده می شوند. توجه داشته باشید که این نوع رنگ ها مناطق بسیار مناسبی برای استفاده از تزیینات و اشیاء با رنگ ها و نقش های جذاب، جسورانه هستند.

  • رنگ های سرد

رنگ های سرد شامل آبی، سبز و بنفش است که به دلیل آرامش بخشی که دارد، آن را به انتخاب خوبی برای دیوار اتاق خواب تبدیل می کند. اما باید بدانید که استفاده بیش از حد از این رنگ ها باعث ایجاد احساس افسردگی می شود، پس برای ایجاد تعادل در آنها از تزئینات رنگی گرم استفاده کنید.

رنگ گرم در دکوراسیون

  • رنگ های گرم

رنگ های گرم مانند قرمز، زرد و نارنجی رنگ های الهام بخش هستند که انرژی، هیجان و شادی را به محیط منتقل می کنند. اما تحقیقات نشان داده است که استفاده از آنها به عنوان رنگ غالب باعث ایجاد احساس عصبانیت، پرخاشگری و ناراحتی می شود، بنابراین بهتر است هنگام تزئین خانه خود با لوازم و وسایل تزئینی، از این رنگ ها استفاده کنید.

چیدمان متقارن دکوراسیون

چیدمان همگون

چیدمان همگون در یک فضا بسیار آسان است که اغلب در محیط های سنتی و کلاسیک شاهد آن هستیم. برای این کار باید نکته اصلی را به عنوان یک محور تقارن در نظر بگیرید، مانند اتاق نشیمن، وسایل را در اندازه، شکل، فرم و رنگ یکسان در دو طرف آن محور قرار دهید.

توجه داشته باشید که چیدمان همگون برای افرادی که به نظم و مرتب بودن علاقه دارند ایده آل است. اما اگر از آن دسته افراد نیستید، این نوع چیدمان به مرور زمان خسته کننده می شود و جذابیت خود را از دست می دهد.

چیدمان نامتقارن

چیدمان ناهمگون

باید بدانید که چیدمان ناهمگون جذاب تر و پیچیده تر از حالت قبلی است. در واقع در این نوع تعادل، به جای استفاده از موارد مشابه، باید وزن بصری برابری در دو طرف محور تقارن ایجاد کنید.

معمولا شومینه های با یک آینه در بالای آن و دو شمع در اطراف تزئین می شوند. اما اینگونه ترکیبات قرینه می تواند باعث ایجاد یکنواختی در محیط اتاق و کسالت و بی حوصلگی در افراد گردد. اگر بجای تقارن از تعادل استفاده کنید نتیجه کار بهتر و جذاب تر خواهد شد.

نکته اول: طراحان داخلی توصیه می کنند از یک یا دو عنصر با چیدمان همگون در فضای داخلی خانه خود و بقیه عناصر را با روش چیدمان ناهمگون استفاده کنید.
نکته دوم: به خاطر داشته باشید که باید چیدمان را در فضاهای مثبت و منفی نیز رعایت کنید. در این حالت، اگر وسایل زیادی در یک طرف چیده شده است، در طرف دیگر، باید مقداری فضای آزاد برای حفظ تعادل بگذارید.

لوازم تزئینی به صورت ردیفی

لوازم دکوری مانند تزئین کیک هست. دکوری های بزرگ تر در ردیف عقب تر و سپس متوسط و کوچک تر را قرار دهید و هرجا هم که نیاز بود تعادل بین اشیا استفاده شده را نیز برقرار نمایید. وقتی چند تا دکوری سایز کوچک تر در کنار هم قرار می گیرند مانند یک دکوری با سایز بزرگ خواهند بود. اما فراموش نکنید که تمام اتاق را با این وسایل پر نکنید لازم نیست هر گوشه و کنار اتاق وسیله ای قرار گیرد.

چیدمان شعاعی در دکوراسیون

چیدمان شعاعی

در این نوع چیدمان باید نقطه کانونی را در مرکز قرار دهید و موارد دیگر را دور آن بچینید. همانطور که در عکس های زیر مشاهده می کنید، نقطه کانونی را می توان در اتاق غذاخوری و در برخی از اتاق های نشیمن استفاده کرد که فضای گرم و صمیمی تری را نسبت به روش قبل می دهد.

 

آهنگ چینش خاصی را به طراحی داخلی بدهید

نکته جالب در مورد مغز انسان این است که سعی می کند اطلاعات محیط را به روشی ساده پردازش کند. در واقع هر چه ترفندهای بیشتری برای سهولت این فرآیند برای مغز خود به کار ببریم، احساس شادی و رضایت بیشتری نسبت به طراحی داخلی این محیط خواهیم داشت.
همانطور که در بالا توضیح داده شد، دکوراتورها پیشنهاد می کنند که ریتمی در فضا ایجاد کنید تا چشم بتواند در آن حرکت کند و اطلاعات را به راحتی و به سرعت دریافت و پردازش کند. باید بدانید که ریتم با تکرار عناصر در فضا، اجزای آن را به هم پیوند می دهد و جلوه ای جذاب و پویا به آن می بخشد.

تکرار در نصب یکسان تابلو

  • تکرار

تکرار عنصری مانند شکل، رنگ، الگو و بافت ساده ترین راه برای ایجاد ریتم در طراحی داخلی است. برای این کار می توانید الگوی کاغذ دیواری یا پارچه یا رنگ و شکل را در چند قسمت از محل تکرار کنید. 

شما می توانید تابلو یا قاب عکس هم تکرار ایجاد کنید. برای مثال با نصب چندین قاب عکس همسان به آسانی در فضای مورد نظرتان ریتم ایجاد کنید. 

  • توالی

راه دیگری که برای ایجاد ریتم می توان معرفی کرد استفاده از توالی در دکوراسیون منزل است. این امر مستلزم افزایش یا کاهش ارزش عنصر با توجه به ماهیت آن است. به عنوان مثال، اگر کالای مورد نظر شما یک گلدان یا آویز است، چندین گلدان و آویزهای کوتاه و بلند را در کنار هم قرار دهید.

طراحی سقف

  • تبدیل کردن

تبدیل کردن به معنای ایجاد یک جریان پیوسته و بدون وقفه است که ریتم ایجاد می کند. ساده ترین راه برای انجام این کار با خطوط منحنی و متصل در طراحی داخلی است که  در طراحی سقف خانه با کار کردن سقف های کاذب یا الیاف های گچی قابل مشاهده است.

  • کنتراست

راه دیگری که طراحان داخلی برای ایجاد ریتم ایجاد می کنند، استفاده از کنتراست است. در این صورت باید از دو چیز متفاوت در کنار هم استفاده کنید، مثل سفید و مشکی یا شکل های گرد و مربعی.

ایجاد تناسب در انتخاب لوازم در طراحلی داخلی منزل

البته یکی از معیارهای زیبایی در طراحی داخلی حفظ تناسب در میزان عناصر به کار رفته در آن است. در این تعریف نباید از مبلمان و اثایه بزرگ در اتاق کوچک استفاده کرد و بهتر است از مبلمان و اثاثیه کوچک در فضای بزرگ به دلیل بزرگی استفاده نشود.
نکته اول: توجه داشته باشید که طراحان داخلی ابتدا نسبت اندازه اتاق و اندازه بزرگ ترین اثایه مانند مبل یا تخت را رعایت می کنند و سپس اندازه اشیاء دیگر را با توجه به اندازه بزرگ تعیین می کنند. مثلاً معمولاً طول میز جلوی مبل دو سوم طول مبل است و بسته به ارتفاع دسته مبل، میز کناری به همین اندازه یا کمی کوتاهتر از آن است.

نکته دوم: توجه داشته باشید که سازگاری مربوط به اندازه طرح و نقش است. برای مثال بهتر است در اتاق کوچک از الگوها و نقش های بزرگ و در اتاق بزرگ از طرح ها و نقش های کوچک استفاده نکنید.

 

نظر خود را بنویسید

whatsapp